Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2011


ΓΙΑ ΑΚΤΕΣ ΣΤΟ ΒΟΡΕΙΟ ΤΜΗΜΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΧΑΝΙΩΝ
Απειλή η διάβρωση
Δημοσιεύθηκε στις: 09-12-2011

Τον κίνδυνο της διάβρωσης αντιμετωπίζει ξεκάθαρα πλεόν και ο παραλιακός δρόμος του Ταυρωνίτη, μετά την ακτογραμμή μπροστά στο Κολυμπάρι, κάνοντας πιο επιτακτική την ανάγκη για άμεσες λύσεις αλλά και μακροπρόσθεσμη αντιμετώπιση του προβλήματος. Παρά του ότι εδώ και μια 6ετία οι ειδικοί έχουν "κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου" , μόνο ημίμετρα έχουν παρθεί με το πρόβλημα συνεχώς να διογκώνεται.
Χθες αντιπεριφερειάρχης Χανίων και δήμαρχος Πλατανιά μαζί με υπηρεσιακούς παράγοντες βρέθηκαν στο σημείο όπου έχει παρουσιαστεί η μεγαλύτερη διάβρωση και συμφώνησαν στην πραγματοποιήση σύσκεψης τις αμέσως επόμενες ημέρες για την άμεση και μαρκοπρόσθεσμη δρομολόγηση λύσεων.
"Η εκτίμηση πολλών ειδικών είναι ότι αυτό οφείλεται σε κακοτεχνίες στα λιμάνια στο βόρειο κομμάτι, είτε του Κολυμπαρίου, είτε του Πλατανιά. Όπως και στο Κολυμπάρι, έτσι και στον Ταυρωνίτη η διάβρωση προχωράει με γοργό ρυθμό και αντίστοιχο πρόβλημα έχουμε και στη βόρεια ζώνη και στην περιοχή του Πλατανιά στις παραλίες" τόνισε ο δήμαρχος Πλατανιά κ. Γ. Μαλανδράκης.
Ο κ. Μαλανδράκης μίλησε για λύσεις σε δύο επίπεδα :
? Μελέτη συνολική για το βόρειο παραλιακό μέτωπο, συνολική και όχι αποσπασματική που θα χρειαστεί κάποιο χρονικό διάστημα μέχρι να γίνει.
? Άμεσες παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων διάβρωσης.
Ειδικά για το ζήτημα των άμεσων παρεμβάσεων ο κ. Μαλανδράκης άφησε αιχμές σε βάρος διαφόρων υπηρεσιών δηλώνοντας πως "εμπλέκονται σε αυτό το θέμα υπηρεσίες που δηλώνουν αναρμοδιότητα ή άλλες που βάζουν προσκόμματα και κωλύματα πίσω από νομικούς ή νομιμοφανείς λόγους σε συζήτηση που είχα με τον κ. Βουλγαράκη αποφασίσαμε να γίνει σύσκεψη μεταξύ Αντιπεριφέρειας, Δήμου Πλατανιά, Κτηματικής Υπηρεσίας, Λιμεναρχείου, Λιμενικού Ταμείου.
Αυτή η συνάντηση πρέπει να γίνει άμεσα, ώστε να έχουμε άμεσες λύσεις γιατί ο χειμώνας είναι στην αρχή του και σε λίγο καιρό η θάλασσα θα πάρει τον παραλιακό δρόμο".
Ειδικά για το λιμάνι του Κολυμπαρίου ο κ. Μαλανδράκης ανέφερε πως γίνεται μια προσπάθεια η περιβαλλοντική μελέτη που έχει "παγώσει" να "αναζωογονηθεί" έτσι ώστε "να προχωρήσει και να αναβαθμιστεί συνολικά το λιμάνι του Κολυμπαρίου που είναι ημιτελές".

ΑΜΜΟΛΗΨΙΕΣ
"Είναι μια παλιά και πονεμένη ιστορία αυτή των παράνομων αμμοληψιών" απάντησε σε σχετική ερώτηση των "Χ.Ν." ο δήμαρχος Πλατανιά, συμπληρώνοντας πως "είμαστε σε μια διαδικασία ώστε μια παλιά μελέτη που υπήρχε από τον Δήμο Βουκολιών να την τρέξουμε προκειμένου να γίνει οριοθέτηση της κοίτης του Ταυρωνίτη. Αυτή θα είναι ίσως η οριστική λύση για πάντα ώστε να ξεφύγουμε από τις παράνομες αμμοληψίες που γίνονται και τις καταγγέλουμε μετά που γίνονται. Και εκεί υπάρχει πρόβλημα με τα βάθρα της παλιάς γέφυρας του Ταυρωνίτη και έχουμε ενημερώσει και την αρχαιολογία και την Περιφέρεια γιατί η γέφυρα είναι νεότερο μνημείο.
Πιστεύω ότι αν καταφέρουμε να εντάξουμε την οριοθέτηση του ρεύματος του Ταυρωνίτη στο ΕΣΠΑ θα λυθεί δια παντός το πρόβλημα".

Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο αντιπεριφερειάρχης κ. Απ. Βουλγαράκης λέγοντας πως "η διάβρωση γίνεται εδώ και χρόνια. Να θυμίσω ότι το ΤΕΕ εδώ και 10 χρόνια προτείνει μέσα στο γενικό προγραμματισμό των έργων για τη Δυτική Κρήτη να είναι το θέμα της διάβρωσης των ακτών. Αυτό το πράγμα ξεκινάει από τον Γαλατά, φτάνει στο Κολυμπάρι και στην Κίσαμο. Απαιτείται μια συνολική μελέτη που θα δώσει συγκεκριμένα στοιχεία. Είναι ένα τεράστιο έργο που με "μπαλώματα" δεν αντιμετωπίζεται. Ηδη έχω μιλήσει με το Πολυτεχνείο, το Λιμ. Ταμείο, το Δήμο. Θα ?θελα να χρησιμοποιήσω το Πολυτεχνείο Κρήτης γιατί χρειάζονται εξειδικευμένοι μηχανικοί και εξειδικευμένες γνώσεις.
Ως Περιφέρεια δεν έχω αρμοδιότητα αλλά με ενδιαφέρει ο Νομός και η συνολική του λειτουργία. Με αυτήν την έννοια είμαι διαθετειμένος να χρηματοδοτήσω αυτή τη μελέτη, με όσες δυνάμεις έχω αλλά να πιάσει όλο το κομμάτι από τον Πλατανιά ως το Κολυμπάρι".
Για τις άμεσες λύσεις ο κ Βουλγαράκης σημείωσε πως μπορούν να γίνουν άμεσες παρεμβάσεις από το Λιμενικό Ταμείο γι? αυτό και θα έχει συνάντηση σήμερα το πρωί με τον πρόεδρό του.

ΜΑΝΩΛΗΣ ΡΟΣΜΑΡΗΣ:
Τι έγιναν οι μελέτες ΕΜΠ - Λιμ. Ταμείου;
"Υπάρχει σειρά μελετών που ήδη έχουν εκπονηθεί από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (Ε.Μ.Π.) και το Λιμενικό Ταμείο Χανίων (Λ.Τ.Χ.) και οι οποίες δίνουν λύσεις στα σημερινά προβλήματα, δηλαδή, και ασφαλές και λειτουργικό λιμάνι μπορεί να έχουμε, και τα προβλήματα της παράκτιας ζώνης, μπορούμε να αντιμετωπίσουμε. Μόνο που οι μελέτες αυτές μέχρι σήμερα δεν έχουν υλοποιηθεί".
Την επισήμανση αυτή κάνει σε επιστολή του ο πρώην δήμαρχος Κολυμπαρίου Μαν. Ροσμαρής με αφορμή "πρόσφατο δημοσίευμα της έγκριτης εφημερίδας σας 'Χανιώτικα Νέα' και στο οποίο καταγράφονται οι απόψεις-προτάσεις του Καθηγητή του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Συνολάκη, σχετικά με το πρόβλημα της διάβρωσης της ακτής στο Κολυμπάρι".
Σύμφωνα με τον κ. Ροσμαρή, "το εν λόγω πρόβλημα και μετά από την προτελευταία ισχυρή θαλασσοταραχή, έχει πάρει και πάλι επικίνδυνες διαστάσεις, αφού απειλούνται με εξαφάνιση παραλία και κτίσματα. Τα προβλήματα στην ακτή του Κολυμπαρίου δεν είναι σημερινά, και έχουν τη ρίζα τους κυρίως στην δεκαετία του 60΄, όταν εκατοντάδες χιλιάδες κυβικά μέτρα άμμου και 'ψιλού χαλικιού', αφαιρέθηκαν, προκειμένου να οικοδομηθούν σπίτια, πολυκατοικίες στα Χανιά και αλλού. Και όπως πολύ σωστά επισημαίνετε στο δημοσίευμά σας, οι παράνομες απολήψεις φερτών υλικών από τα ποτάμια αποτελεί ένα ακόμα σοβαρό παράγοντα διάβρωσης της ακτής και που δυστυχώς οι αυθαιρεσίες αυτές συνεχίζονται με την ανοχή της πολιτείας. Σήμερα που το πρόβλημα αυτό έχει πάρει πολύ σοβαρότερες και επικίνδυνες διαστάσεις, έχει στοχοποιηθεί ως μοναδική αιτία το νέο λιμάνι Κολυμπαρίου και ακούγονται απόψεις όπως η κατάργησή του ή μεταφορά του και άλλα πολλά, για όλα όμως αυτά τα προβλήματα υπάρχουν ολοκληρωμένες μελέτες. Υπάρχει δηλαδή σειρά μελετών που ήδη έχουν εκπονηθεί από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (Ε.Μ.Π.) και το Λιμενικό Ταμείο Χανίων (Λ.Τ.Χ.) και οι οποίες δίνουν λύσεις στα σημερινά προβλήματα, δηλαδή, και ασφαλές και λειτουργικό λιμάνι μπορεί να έχουμε, και τα προβλήματα της παράκτιας ζώνης, μπορούμε να αντιμετωπίσουμε. Μόνο που οι μελέτες αυτές μέχρι σήμερα δεν έχουν υλοποιηθεί".

ΤΑ ΕΡΓΑ
Ο κ. Ροσμαρής προσθέτει ότι οι μελέτες αυτές είναι προϋπολογισμού 5 εκατομ. ευρώ περίπου, και "περιλαμβάνουν έργα όπως:
α. Επέκταση του Βορεινού κυματοθραύστη, Ανατολικά κατά 90 μέτρα (προκειμένου να έχουμε μια ήρεμη και ασφαλή λιμενολεκάνη)
β. Η κατασκευή, τριών μόλων, μήκους 80 μέτρων ο καθένας από φυσικούς ογκόλιθους, βάρους 3-4 τόνων.
Οι μόλοι θα βρίσκονται παράλληλα και σε απόσταση 200 μέτρα από την ακτή, μεταξύ τους θα υπάρχει 40 μέτρα κενό διάστημα, θα έχουν σχήμα 'σραπεζίου' με βάση 25 μέτρα, θα εξέχουν από τη θάλασσα 1,5 μέτρο και το πλάτος τους στην κορυφή θα είναι 2,5 μέτρα.
γ. Η αναβάθμιση-ανάπλαση του παράκτιου τμήματος του οικισμού με αισθητικές, και λειτουργικές παρεμβάσεις. (Δηλαδή πλακοστρώσεις-φωτισμό-καθιστικά-ν/ο-πράσινο κ.λπ..)".
Και συνεχίζει:
"Σήμερα, μετά από έξι (6) χρόνια, και παρά το γεγονός ότι υπήρχαν ολοκληρωμένες μελέτες δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα. Το ερώτημα είναι γιατί; Τι συμβαίνει; Ακούγονται διάφορα, ειλικρινώς δεν μπορώ να πιστέψω αυτό που ακούγεται ότι οι «μόλοι» προκαλούν την αισθητική κάποιων ολίγων παραγόντων της περιοχής. Και όλως παραδόξως ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης ο κ. Κ. Συνολάκης, εκφράζεται εναντίων των έργων που πάλι αξιόλογοι άλλοι επιστήμονες, προτείνουν όπως ο πρώην Πρύτανης του Ε.Μ.Π. κ. Κ. Μουτζούρης με τους συνεργάτες του, και ειλικρινώς απορούμε όταν επί σειρά ετών εκφράζονται τέτοιου είδους απόψεις. Πιο συγκεκριμένα γίνεται αναφορά για:
?Σπατάλη εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ σε μελέτες οι οποίες έγιναν με μεγάλες δυσκολίες και αντί "πινακίου φακής".
?Μελέτες με το «μάτι» χωρίς να ληφθούν υπ' όψιν άνεμοι - κυματισμός - ρεύματα.
?Οταν γίνεται επίκληση ενός ατυχούς έργου στο Κορινθιακό κόλπο και αποσιωπάται ότι παρόμοια σωστά έργα έχουν γίνει στην Κύπρο, ίταλία, Ισπανία.
Ειλικρινά απορώ, πώς εκφράζονται αντίθετες απόψεις για μια μακρά χρονική περίοδο χωρίς οι μελέτες αυτές να έχουν διαβαστεί από τον κ. Κ. Συνολάκη Όλοι γνωρίζουμε ότι την αρμοδιότητα να εγκρίνει ή να απορρίπτει τέτοιου είδους μελέτες την έχει η πολιτεία και εν προκειμένω το ΥΠΕΧΩΔΕ μέσω της Ειδικής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος (ΕΥΠΕ). Κατά τη διαδικασία αυτή έχει το δικαίωμα κάθε πολίτης, επιστημονικοί και λοιποί φορείς, να υποβάλλουν αντιρρήσεις, ενστάσεις και μάλιστα κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης, μέχρι σήμερα, όμως, δεν έχει καταγραφεί ουδεμία σχετική ένσταση. Αντιθέτως, το ΥΠΕΧΩΔΕ λόγω της σπουδαιότητας των έργων αυτών καθώς και των επιπτώσεών τους στο περιβάλλον, έχει εκφέρει θετική γνώμη όχι γιατί έκρινε μόνο τις μελέτες αλλά κυρίως γιατί ζήτησε από το ΕΜΠ να γίνει 'προσομοίωση' των έργων σε ειδικό εργαστήριο που ΜΟΝΟ το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) διαθέτει στην χώρα μας.
Εγινε δηλαδή πείραμα με όλα τα χερσαία και θαλάσσια δεδομένα (άνεμοι - ρεύματα -κυματισμοί) και το οποίο διήρκησε πολλούς μήνες και πάντοτε υπό την εποπτεία του ΥΠΕΧΩΔΕ".
Στη συνέχεια ο κ. Ροσμαρής υπογραμμίζει ότι "τα συμπεράσματα της προσομοίωσης όπως προαναφέρθηκε ήταν άκρως ενθαρρυντικά για την περιοχή, δηλαδή και λιμάνι ασφαλές και λειτουργικό μπορούμε να έχουμε και το πρόβλημα της διάβρωσης της ακτής αντιμετωπίζεται, εκτός όμως από αυτά, λύνονται και άλλα εξίσου σημαντικά προβλήματα, όπως:
α. Ο συχνός και έντονος κυματισμός ιδιαίτερα το καλοκαίρι με τα μελτέμια καθιστούν απαγορευτική την κολύμβηση (πώς; με τους κυματοθραύστες στα 200 μέτρα από την ακτή ανακόπτεται ο κυματισμός)
β. Το απότομο και σχετικά μεγάλο βάθος που καθιστά την θάλασσα μας μη φιλική σ? όσους δεν είναι εξοικειωμένοι μ? αυτήν, το βάθος αυτό μειώνεται σταδιακά, (πώς; με τον εγκλωβισμό άμμου μεταξύ μόλων και ακτής)
γ. Η παραλία σταματά να διαβρώνεται και σταδιακά αποκαθίσταται, με αποτέλεσμα να είναι επιτρεπτή η αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση της παραλιακής ζώνης του Κολυμπαρίου".
Καταλήγοντας απευθύνει "θερμή παράκληση ιδιαίτερα προς τον κ. Κ. Συνολάκη όπως εξηγήσει και σε μας
γιατί οι μελέτες του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Ε.Μ.Π.), του πλέον εξειδικευμένου επιστημονικού φορέα της χώρας μας σε τέτοιου είδους θέματα είναι 'άχρηστες' και οι προτεινόμενες μελέτες από αυτόν θα είναι καλύτερες. Το Κολυμπάρι έχασε πολύ χρόνο, έχασε ευκαιρίες να διεκδικήσει χρηματοδοτήσεις από το Τρίτο Κοινοτικό Πλαίσιο και από ό,τι φαίνεται, με όλα αυτά θα χάσει και την μοναδική ευκαιρία επίλυσης των προβλημάτων του από το τρέχον, το Τέταρτο Κοινοτικό Πλαίσιο χρηματοδότησης. Τι μέλλει γενέσθαι; Ουδείς γνωρίζει, θα παραμείνει η επικίνδυνη αυτή η κατάσταση; Μέχρι πότε θα εξακολουθεί να παραμείνει το "χάλι" αυτό, και η υποβάθμιση στην παραλιακή ζώνη του Κολυμπαρίου".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου