Δευτέρα, 17 Ιουνίου 2013

ΛΟΓΩ ΚΡΙΣΗΣ ΣΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ Κομβική χρονιά για την ΑΝΕΚ Από: Γιώργος Κώνστας Δημοσιεύθηκε στις: 17-06-2013 09:52:49 Kρίσιμη χρονιά για το μέλλον της ΑΝΕΚ αλλά και της ακτοπλοΐας είναι το έτος που διανύουμε καθώς η οικονομική κρίση έχει ως αποτέλεσμα την πολύ μεγάλη μείωση της επιβατικής - εμπορικής κίνησης. Στη χθεσινή γενική συνέλευση της ΑΝΕΚ από μεριάς της διοίκησης πάντως εκφράστηκε η αισιοδοξία -παρά τα αρνητικά οικονομικά μεγέθη- ότι υπάρχουν δυνατότητες για βελτίωση της κατάστασης. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2009 η ΑΝΕΚ παρουσίαζε ένα συνολικό κύκλο εργασιών ύψους 275εκ. ευρώ ενώ το 2012 έχει πέσει στα 200εκ. ευρώ έχοντας να αντιμετωπίσει και τον διπλασιασμό της τιμής των καυσίμων. Παρουσιάζοντας την εισήγηση του Δ.Σ., ο πρόεδρος της ΑΝΕΚ κ. Γιώργος Κατσανεβάκης αναφέρθηκε στις ζημιές ύψους 60,7εκ. το 2012 έναντι ζημιών 22,9εκ. ευρώ το 2011, με το μεγαλύτερο μέρος των ζημιών να αφορούν «απομειώσεις της αξίας των πλοίων». Οι εκτιμήσεις της διοίκησης της ΑΝΕΚ για τις προοπτικές του Ομίλου και του κλάδου της επιβατικής ναυτιλίας θα εξαρτηθούν σε μεγάλο βαθμό από μια σειρά από παράγοντες, όπως: • Τη γενικότερη πορεία της ελληνικής οικονομίας σε ό,τι αφορά την προσπάθεια ανασυγκρότησης και υλοποίησης των απαραίτητων διαρθρωτικών μεταρυθμίσεων καθώς και την επιβεβαίωση των προβλέψεων για την ύφεση της τρέχουσας χρονιάς που σύμφωνα με την ΤτΕ θα κυμανθεί στο 4.5% • Στην αντιμετώπιση των προβλημάτων και τον προσδοκώμενο εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες (οργαν. συνθέσεις πληρωμάτων, μείωση ΦΠΑ, κατάργηση μη ανταποδοτικών τελών υπέρ τρίτων, επιδότηση εργοδοτικών εισφορών, επαναπροσδιορισμό μισθωμάτων γραμμών δημόσιας υπηρεσίας κ.ά.). Τα πρώτα δειλά βήματα έχουν γίνει, χρειάζονται όμως άλλα πολύ μεγαλύτερα, εντονότερα και αποδοτικότερα. • Την πορεία της τουριστικής κίνησης με τις πρώτες ενδείξεις να είναι θετικές. • Την εξέλιξη των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Αποτελεί το πιο σημαντικό σημείο κόστους για τις εταιρείες του κλάδου. ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ Οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες έχουν ως αποτέλεσμα να έχει παρουσιάσει τεράστια μείωση η επιβατική κίνηση. «Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη εποχής περιορισμένης ρευστότητας και μειωμένης οικονομικής δραστηριότητας. Αυτός ο φαύλος κύκλος φαίνεται ότι θα υπάρξει τη χρονιά που διανύουμε, πιθανώς και την επόμενη. Η επιβατηγός ναυτιλία έχει επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από τη συνεχιζόμενη οικονομική κρίση, που φαίνεται και από την επιβατική κίνηση και τα οικονομικά αποτελέσματα όλων ανεξαιρέτως των εταιρειών του κλάδου τα τελευταία έτη. Η συνεχιζόμενη αύξηση της τιμής των καυσίμων έχει επιβαρύνει υπέρμετρα το λειτουργικό κόστος των εταιρειών δημιουργώντας μια ιδιαίτερα κρίσιμη κατάσταση για τη βιωσιμότητά τους. Το 2012 η μέση τιμή των καυσίμων αυξήθηκε κατά 15%, όμως από την έναρξη κρίσης έχει διπλασιαστεί! Ο διπλασιασμός των καυσίμων και η πτώση της επιβατικής κίνησης κατά 25% στην ακτοπλοΐα και 40% στις γραμμές της Αδριατικής είναι η βασική αιτία των προβλημάτων του κλάδου» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κατσανεβάκης. Για τη μείωση του κόστους λειτουργίας της Εταιρείας προχώρησε σε περικοπή δρομολογίων, μείωση ταχύτητας των πλοίων, αποδρομολόγηση πλοίων από μη αποδοτικές γραμμές, αντικατάσταση πλοίων και επανακαθορισμό των προμηθειών της. ΜΕΙΩΣΗ Φ.Π.Α. - ΕΠΙΔΟΤΗΣΕΙΣ Απευθυνόμενος στην πολιτεία και ειδικά στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και το Υπ. Οικονομικών ζήτησε τη μείωση του Φ.Π.Α. και την επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών για τις εταιρείες από πλευράς κράτους. «Η μείωση του Φ.Π.Α. που είναι 13% για τους επιβάτες και 23% για τα εμπορεύματα, όταν οι ανταγωνίστριες χώρες (Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία) έχουν αντίστοιχα ποσοστά φόρου 6% και 8%, είναι απαραίτητη. Όταν μιλάμε για ανταγωνιστικότητα, πρέπει να έχουμε ανταγωνιστικές επιβαρύνσεις με τα γειτονικά κράτη. Ανταγωνιστικά κράτη επιδοτούν και τις εργοδοτικές εισφορές στους εργαζόμενους» τόνισε ο πρόεδρος της ΑΝΕΚ, εκτιμώντας πως το τέλος της κρίσης θα επαναφέρει την ΑΝΕΚ στην πρωτοπορία. Η ΕΠΙΒΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ Στα οικονομικά στοιχεία που δόθηκαν, ξεχωρίσαμε τα πιο ενδιαφέροντα εξ αυτών. Ειδικότερα: • Διακινήθηκαν από την ΑΝΕΚ 1.9 εκ. επιβατές το 2012, 500.000 λιγότεροι από το 2011. • Μεταφέρθηκαν 290.000 Ι.Χ. αυτοκίνητα, 90.000 λιγότερα από το 2011. • Μεταφέρθηκαν 165.000 φορτηγά το 2012, 28.000 λιγότερα από το 2011. Oι εταιρείες του Ομίλου ΑΝΕΚ: • ΛΑΝΕ το 2012 παρουσίασε ζημιές 400.000 ευρώ έναντι 500.000 ευρώ το 2011. • ΕΤΑΝΑΠ καθαρά κέρδη 700.000 ευρώ το 2012 έναντι 300.000 το 2011. • "Αιγαίον Πέλαγος" ζημιές 900.000 για το 2012. • ΑΝΕΚ ΙΤΑΛΙΑ: Κέρδη 400.000 έναντι 500.000 ευρώ το 2011. Τέλος ο πρόεδρος της ΑΝΕΚ έκανε ξεχωριστή αναφορά στην «επιχειρηματικότητα με ανθρώπινο πρόσωπο» της ΑΝΕΚ, παραθέτοντας μια σειρά από παραδείγματα «τη στήριξη του κορυφαίου θέατρου του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ., τη στήριξη στον Πλατανιά, στον ΑΟΧ, στον Ελ. Βενιζέλο στον ΝΟΧ, στον ποδηλατικό σύλλογο Τάλως και σε δεκάδες άλλους φορείς και συλλόγους». Τέλος να σημειώσουμε ότι εν αντιθέσει με άλλες συνελεύσεις, δεν υπήρξε ενδιαφέρον για τοποθετήσεις από πλευράς των μετόχων . Υπό κατάσχεση τα "Λευκά Ορη" και "Σοφ. Βενιζέλος" Υπό κατάσχεση βρίσκονται από τις αρχές του 2013 στην Κορέα τα πλοία "Λευκά Όρη" και "Σοφ. Βενιζέλος". Τα πλοία ναυλώθηκαν σε εταιρεία στην Κορέα που διατηρούσε το δικαίωμα της αγοράς τους μετά το τέλος της ναύλωσης. Εξαιτίας του ότι οι ναυλωτές δεν κατάφεραν να εκπληρώσουν τους όρους του συμβολαίου, η ΑΝΕΚ προχώρησε στην ακύρωση και διακοπή της ναύλωσης στις αρχές του 2013 αναθέτοντας την υπόθεση σε διεθνή εταιρεία νομικών συμβούλων. Ομως επειδή οι ναυλωτές είχαν προχωρήσει σε εργασίες ανακατασκευής στα δύο πλοία χωρίς να πληρώσουν το κόστος, αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι πιστωτές να προχωρήσουν στη διαδικασία της αναγκαστικής εκτέλεσης, να κινήσουν δηλαδή τη διαδικασία κατάσχεσης για χρέη για τα δύο πλοία, τα οποία ωστόσο συνεχίζουν να ανήκουν στην ΑΝΕΚ! Το Δ.Σ. της ΑΝΕΚ "κυνηγά" το θέμα δικαστικά και εκτιμά πως θα υπάρξουν θετικές εξελίξεις όπως αναφέρθηκε στη συνέλευση. Παράλληλα σε διεθνές δικαστήριο βρίσκεται η προσφυγή της ΑΝΕΚ σε βάρος της "Μinoan Lines" για την απόκτηση από την τελευταία, ποσοστού συμμετοχής στη Hellenic Seaways. Και γι’ αυτήν την περίπτωση η εταιρεία εκτιμά ότι θα υπάρχει θετικό αποτέλεσμα μέσα στο 2013. ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΝΕΚ Λεωφόρος "Ειρηναίου Γαλανάκη" η Ακρωτηρίου Τη μετονομασία της οδού Ακρωτηρίου σε λεωφόρο "Μητροπολίτου Ειρηναίου Γαλανάκη" πρότεινε ο πρόεδρος της ΑΝΕΚ στη συνέλευση και ανάλογη πρόταση θα γίνει στον Δήμο Χανίων. Παράλληλα προτάθηκε να δοθεί όνομα σε δρόμους εντός του σχεδίου πόλης στους δύο άλλους πρωτεργάτες της δημιουργίας της ΑΝΕΚ, τους οικονομολόγους Κώστα Αρχοντάκη και Γιάννη Τζαμαριουδάκη. Στην αρχή της συνέλευσης παρουσιάσθηκε ένα βίντεο αφιέρωμα στα τρία πρόσωπα αναφορικά με τη συμβολή τους στην ίδρυση της ΑΝΕΚ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου