Πέμπτη 25 Απριλίου 2013

ΤΟΠΙΚΑ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΚΡΗΤΗΣ - ΕΛΛΑΔΑΣ «Βουτιά» στην τοπική ιστορία Από: Γιώργος Κώνστας Δημοσιεύθηκε στις: 25-04-2013 11:36:58 Ερευνα, αναζήτηση από τις πηγές, συνεντεύξεις, επιτόπια παρουσία στους χώρους όπου έλαβαν χώρα τα ιστορικά γεγονότα, αλλά και πολιτισμός και λαϊκή παράδοση. Ολα τα παραπάνω αναδείχθηκαν με τον καλύτερο τρόπο στη χθεσινή πρώτη ημέρα του Μαθητικού Συνεδρίου με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από την Ενωση της Κρήτης με την Ελλάδα στο Πνευματικό Κέντρο. Ορισμένοι από τους πρωταγωνιστές του συνεδρίου, μαθητές και εκπαιδευτικοί, μίλησαν στα 'Χ.Ν.' για τις εργασίες τους. ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΑΜΟΥ Μία ξεχωριστή γνωριμία με τα μνημεία που έχουν ως αναφορά την περίοδο πριν την Ενωση είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν οι μαθητές του Γυμνασίου Βάμου. Μία γνωριμία που αποτυπώθηκε με τον καλύτερο τρόπο σε μία ξεχωριστή εργασία που παρουσίασαν στο πλαίσιο του διημέρου. «Πιστέψαμε ότι μέσα από τα μνημεία θα μπορούσαμε να ερευνήσουμε τα ιστορικά γεγονότα με μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Θεωρώ ότι τα παιδιά, με πολύ μεράκι και όρεξη και με τη δική μας βοήθεια, ήρθαν σε επαφή με μία περίοδο για την οποία δεν γνώριζαν πολλά πράγματα», εξήγησε η καθηγήτρια του σχολείου κα Νίκη Νικολουδάκη. Τα παιδιά συγκέντρωσαν στοιχεία, φωτογραφίες για τον πύργο του Αληδάκη στον Εμπρόσνερο, την προτομή του Δασκαλογιάννη στην Ανώπολη, το σπήλαιο Κρυονερίδας, το Φραγκοκάστελο, το μνημείο του Βάμου, τον Κούλε της Απτέρας, το Ιτζεδίν, τις προτομές Παπαμαλέκου και Τσόντου Βάρδα σε Βάμο και Ασκύφου αντίστοιχα. «Ηξερα κάποια πράγματα από τους παλιούς του χωριού για τον Πύργο του Αληδάκη. Η εργασία με βοήθησε στο να αναζητήσω περισσότερα στοιχεία», μας είπε η Bαγγελιώ Ζούλη , ενώ ο Νίκος Βοτζάκης από το Καλαμίτσι Αμυγδάλι μας μίλησε για την προτομή του Δασκαλογιάννη στην Ανώπολη. «Αναζήτησα στοιχεία μέσα από πηγές και βιβλία που μας έδωσαν οι καθηγητές μας για την προσωπικότητα του Δασκαλογιάννη και την επανάστασή του. Αυτό που μου έκανε εντύπωση ήταν η γενναιότητα των Κρητών και το πάθος τους για την ελευθερία», είχε χαρακτηριστικά. Με το μνημείο του Βάμου για την επανάσταση του 1896 ασχολήθηκε η Αλεξάνδρα Στάη από το Γαβαλοχώρι. «Ηταν γεγονότα που δεν γνώριζα. Αναζήτησα πηγές για τις συνθήκες ζωής, τους λόγους της επανάστασης και γεγονότα που τη σημάδεψαν. Μου έκανε εντύπωση η ενότητα των Κρητικών σε αυτόν τον απελευθερωτικό αγώνα». ΤΟ 2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ Mουσική και χορός, ριζίτικα, αλλά και ιστορική έρευνα, περιείχε η πολύ ενδιαφέρουσα παρουσίαση του 2ου Γυμνασίου Ελευθερίου Βενιζέλου. «Μέσα από την εργασία μας θέλαμε να καταδείξουμε τη σημασία της Ενωσης ακολουθώντας την ιστορική διαδρομή κάποιων σημαντικών επαναστάσεων: του 1866, του 1895 και του 1905. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν, έδειξαν προθυμία και πολύ μεγάλο ενδιαφέρον», επεσήμανε η υπεύθυνη εκπαιδευτικός του σχολείου, φιλόλογος, κα Σμαράγδη Γαλημιτάκη. Ξεχωριστό ενδιαφέρον είχε η συνέντευξη από την Κατερίνα Φυτουράκη, μαθήτρια της Γ? Γυμνασίου, στον κ. Αρτέμη Παπαδάκη, πολύ καλού γνώστη των γεγονότων της επανάσταση του Θερίσου. «Ηταν μία ξεχωριστή εμπειρία για ?μενα που μίλησα με έναν άνθρωπο που μας έδωσε πολλά στοιχεία για μία ιδιαίτερη στιγμή της τοπικής μας ιστορίας», ανέφερε η Κατερίνα, ενώ η Μιχαέλα Χαρίση, συμφωνώντας μαζί της, υπογράμμισε πως «για όλους μας ήταν μία ξεχωριστή εμπειρία καθώς ήρθαμε σε επαφή με άγνωστες πτυχές του παρελθόντος μας». «Μέσα από αυτήν την εργασία γνώρισα καλύτερα την ιστορία του τόπου και το Κρητικό ζήτημα», ανέφερε η Αγγελική Μιχαέλα - Αγγελάκη, ενώ η Στέλλα Νικητάκη, που βοήθησε στη συλλογή υλικού για την εργασία, δήλωσε εντυπωσιασμένη «από τα γεγονότα της επανάστασης του 1897 και την ηρωική πράξη του Σπύρου Καγιαλέ». Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Μανώλης Ζυβραγάκης: «Γνωρίσαμε καλύτερα την ιστορία του τόπου μας και θα ήθελα να συνεχίσω περαιτέρω την έρευνα γι? αυτήν την περίοδο», είπε χαρακτηριστικά. ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΣΟΥΔΑΣ «Ασχολήθηκα με την επανάσταση του 1866 και το ολοκαύτωμα του Αρκαδίου. Μία ξεχωριστή ιστορική περίοδος που δεν μπορεί να μην σε συναρπάσει η αυτοθυσία των υπερασπιστών της μονής», είναι τα λόγια της Αγγελικής Σγουρού από το Γενικό Λύκειο Σούδας. Τα παιδιά προχώρησαν στην καταγραφή και παρουσίαση των ιστορικών στοιχείων των Κρητικών Επαναστάσεων από το 1821 ως το 1913 και την απελευθέρωση. «Προσωπικά δεν θα μπορούσε να μην με συναρπάσει η ηρωική πράξη του Καγιαλέ, που έκανε το σώμα του ιστό για να αποδείξει στις μεγάλες δυνάμεις πόσο σημαντικό ήταν να απελευθερωθεί η Κρήτη», ήταν τα λόγια της Χρυσοβαλάντου Παλιουδάκη. Από τη μεριά της η Βούλα Τζουγκαράκη δηλώνει ιδιαίτερα περήφανη «για τη θυσία των Κρητικών και τις μάχες που έδωσαν για την Ενωση με την Ελλάδα. Ηξερα πράγματα γι? αυτήν την περίοδο, όμως μέσα από την εργασία έμαθα πολλές περισσότερες λεπτομέρειες». «Ασχολήθηκα με τον Βενιζέλο ως πολιτική προσωπικότητα και τη συμβολή του στα γεγονότα της απελευθέρωσης. Είναι κάτι που βρήκα πολύ ενδιαφέρον και θα ήθελα να ψάξω περισσότερα και στο μέλλον», είπε η Ελένη Διγαλάκη, ενώ η Μαριάνθη Βρουβάκη ανέφερε πως «η μαχητικότητα των Κρητικών και ο τρόπος που κατάφεραν τελικά να επιτύχουν τους στόχους της απελευθέρωσης και της ένωσής μας προκάλεσαν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον». Με τα θερμότερα λόγια για τους σημερινούς μαθητές και αυριανούς φοιτητές μίλησε ο καθηγητής τους κ. Μανώλης Θεοδωράκης. «Είμαι πολύ χαρούμενος για τα παιδιά. Αγαπάνε την ιστορία και έχουν καλές προοπτικές. Σήμερα περνάμε δύσκολα, αλλά είμαστε περήφανοι για την ιστορία και τη νεολαία, που πρέπει να τα διαφυλάξουμε ως κόρην οφθαλμού. Πρέπει να επενδύσουμε πάνω στη νεολαία γιατί είναι η προοπτική του έθνους μας», είπε ο εκπαιδευτικός, τονίζοντας τη συμπαράσταση από τη διεύθυνση του σχολείου, ενώ απευθυνόμενος στους σχολικούς συμβούλους υπογράμμισε την ανάγκη κριτικής πάνω στο τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου ιστορίας που αναφέρετε στο Κρητικό ζήτημα. Την κήρυξη του συνεδρίου έκανε ο αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Ειρηναίος και χαιρέτησαν ο αντιπεριφερειάρχης κ. Α. Βουλγαράκης, ο δήμαρχος Χανίων κ. Μ. Σκουλάκης, ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης κ. Κλινάκης κ.ά. Οι εργασίες συνεχίζονται και σήμερα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου