Τρίτη 6 Αυγούστου 2019

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΥΠΟΔΗΜΑΤΑ ΣΕ ΚΡΗΤΙΚΟΥΣ ΤΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ

Στιβάνια από τον τόπο σου…

Ομογενείς επισκέπτονται την οδό Σκρύδλωφ για να βρουν παραδοσιακό στιβάνι

PAIDIAMEGALHFWTO«Στιβάνια… από τον τόπο σου και χειροποίητα», λένε οι Κρητικοί ομογενείς που αυτές τις ημέρες έχουν επιστρέψει στα πάτρια εδάφη.
Eίναι πολλά τα νέα παιδιά που θέλοντας να κρατήσουν την παράδοση αναζητούν τσαγκάρηδες που φτιάχνουν στο χέρι τα κλασικά στιβάνια. Και που θα βρουν καλύτερα από τα… Στιβανάδικα στην οδό Σκρύδλωφ στην παλιά πόλη των Χανίων.
Ένας από τους ομογενείς είναι και ο νεαρός Γιώργος Κατσανεβάκης που ζει στο Σωλτ Λέικ Σίτι της Γιούτα και η καταγωγή του είναι από τους Κάμπους Κεραμειών. Τον συναντάμε τη στιγμή που μόλις έχει αποκτήσει ένα ζευγάρι χειροποίητα μαύρα στιβάνια.
«Όλοι οι Κρητικοί χορευτές από την πόλη που ζω στη Γιούτα αγοράζουν στιβάνια από εδώ, από τα “Στιβανάδικα” έτσι αποφάσισα και εγώ μόλις έλθω στην Κρήτη να πάρω τα δικά μου. Τα παρήγγειλα πριν από μερικές ημέρες και είμαι χαρούμενος που τώρα τα έχω στα χέρια μου», μας λέει ο νεαρός που χορεύει κρητικούς χορούς και αγαπημένους του είναι ο πεντοζάλης.
Ο Λ. Πιρπινάκης ένας από τους λιγοστούς παραδοσιακούς κατασκευαστές στιβανιών
Ο Λ. Πιρπινάκης ένας από τους λιγοστούς παραδοσιακούς κατασκευαστές στιβανιών
Όπως μας επισημαίνει πολλοί Κρητικοί του εξωτερικού θέλουν να διατηρήσουν τους ισχυρούς δεσμούς τους με το νησί καταγωγής και μαθαίνουν τους χορούς και φτιάχνουν στολές και στιβάνια. «Τα ξαδέλφια μου πέρυσι ήλθαν εδώ και πήραν στιβάνια. Μου αρέσουν γιατί είναι χειροποίητα και σε πολύ καλή ποιότητα. Επειδή μας αρέσει να χορεύουμε κρητικούς χορούς τα στιβάνια είναι το καλύτερο παπούτσι για τους χορούς αυτούς», τονίζει ο Γιώργος Κατσανεβάκης.
Παραδοσιακός τσαγκάρης ο κ. Λευτέρης Πιρπινάκης έχει πατήσει τα 88 αλλά δεν έχει σταματήσει από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι και σήμερα να φτιάχνει στιβάνια. Δεν είναι τυχαίο ότι αποτελεί την πιο χαρακτηριστική μορφή των Στιβανάδικων.

«Υπάρχει ενδιαφέρον για τα στιβάνια και από ξένους που θέλουν ένα παραδοσιακό κρητικό παπούτσι αλλά και από πολλούς Ελληνοαμερικανούς. Φτιάχνω ακόμα με παραγγελία στιβάνια. Παλιά μπορούσα να φτιάξω και 3-4 ζευγάρια την ημέρα. Τώρα τα χέρια μου δε με βαστούνε, αν κάνω 2-3 την εβδομάδα και δύσκολα», λέει ο κ. Λευτέρης. Πέρα από τα χειροποίητα στιβάνια τα πέδιλά του γίνονται ανάρπαστα από πολύ κόσμο. «Προχθές ήταν η Αννα Βίσση που πήρε 3 ζευγάρι πέδιλα για την κόρη της, έτσι μου είπε δηλαδή. Η Βανδή που το χειμώνα με είχε βάλει στην τηλεόραση σε μια εκπομπή που έκανε, μου είπε ότι θα γυρίσει να πάρει πέδιλα και αυτή», λέει χαμογελώντας ο κ. Πιρπινάκης.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου