Κυριακή, 29 Δεκεμβρίου 2013

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑΣ Τέχνη διαχρονικής αξίας Γράφει: Γιώργος Κώνστας - 28 Δεκεμβρίου 2013 6:34 μμ - Σχολιάστε oloimazi«Η τέχνη της αγιογραφίας παραμένει διαχρονική, γιατί είναι βαθιά ανθρώπινη πάνω από όλα» εξηγεί ο Νίκος Γιαννακάκης, ο γνωστός αγιογράφος, δημιουργός και “ψυχή” του “Εργαστηρίου Βυζαντινής Αγιογραφίας” που εδώ και 12 χρόνια λειτουργεί, υπό την αιγίδα της Περιφέρειας πλέον, στον Μακρύ Τοίχο στη Νέα Κυδωνία. Πάνω από 300 μαθητές έχουν περάσει από το εργαστήρι όλα αυτά τα χρόνια προκειμένου να διδαχθούν τα μυστικά της τέχνης από τον κ. Γιαννακάκη η αξία του οποίου έχει αναγνωριστεί και εκτός συνόρων της χώρας μας. «Ηθελα πάντα μεταδώσω τη δική μου τεχνική γι’ αυτό και δημιούργησα το εργαστήρι αυτό. Αντλώντας στοιχεία από την Κρητική Σχολή από την οποία με εντυπωσίασε ο τρόπος εκτέλεσης, οι τονικές διαβαθμίσεις, οι γεωμετρικές φόρμες, εξέλιξα την τεχνική μου και τώρα μετά από 40 χρόνια δεν θα μπορούσα να μην το διδάσκω σε νεότερους ανθρώπους» μας δηλώνει ο κ. Γιαννακάκης. Κάνοντας ένα διάλειμμα από το μάθημά του μας εξηγεί για την τεχνοτροπία που ακολουθεί, μας μιλάει για το ενδιαφέρον των μαθητών αλλά και το πρόγραμμα σπουδών του εργαστηρίου. «Ο πρώτος χρόνος αφορά την καλλιτεχνική ανατομία του σχεδίου, ο δεύτερος εξάσκηση στο χρώμα πάνω στο χαρτί και ενδυματολογία, και τον τρίτο χρόνο τους διδάσκω πώς να δουλεύουν με το υπόστρωμα, με το φύλλο του χρυσού, τα προπλάσματα κ.ά.» αναφέρει. Κάθε σπουδαστής παίρνει μια βεβαίωση από την Περιφέρεια Κρήτης, ενώ οι αριστεύσαντες λαμβάνουν και την τιμητική πλακέτα. Όμως το σημαντικό δεν είναι αυτό. «Είναι σπουδαίο ότι πολλά παιδιά που έφυγαν από το Εργαστήρι τελειώνοντας τις σπουδές τους, εργάζονται και επαγγελματικά φτιάχοντας εικόνες και τοιχογραφίες. Γιατί η αγιογραφία παραμένει διαχρονική. Είναι πολύ κόσμος που θέλει μια βυζαντινή εικόνα για το σαλόνι του, για το δωμάτιο, για δώρο» καταλήγει. KARAKATSANHSΞΕΚΙΝΗΜΑ ΑΠΟ ΧΟΜΠΙ «Ξεκίνησα καθαρά από χόμπι. Ήξερα ότι η αγιογραφία δεν είναι κάτι που θα το μάθεις από μόνος σου, πρέπει να στο διδάξουν για αυτό και ήλθα στο Εργαστήρι Αγιογραφίας» μας εξηγεί ο Αντώνης Καρακατσάνης. Έχοντας συμπληρώσει 4 χρόνια εργασίας έχουν εξελίξει την τεχνική και τις ικανότητες του κ. Καρακατσάνη. Με την λεπτότητα που απαιτείται χρησιμοποιεί το πινέλο προσπαθώντας να πετύχει τους χρωματισμούς που θέλει. «Το πιο δύσκολο κομμάτι της αγιογραφίας είναι το δούλεμα των προσώπων. Mου αρέσει πολύ και το ότι ο δάσκαλός μας χρησιμοποιεί με ένα μοναδικό τρόπο τα χρώματα, είναι πολύ ζωντανά και αληθινά» μας εξηγεί. Σε κάποιον που θα του έλεγε ότι η αγιογραφία πιθανόν περιορίζει σε κάποιο βαθμό τον καλλιτέχνη καθώς έχει πολύ συγκεκριμένες νόρμες, ο κ. Καρακατσάνης απαντάει πως «αυτή είναι και η μαγεία της και δεν είναι απαραίτητο να είσαι και βαθιά θρησκευόμενος. Με την παρόδο του χρόνου όλο και μαθαίνεις πράγματα. Τώρα εκτιμώ καλύτερα την αξία μιας αγιογραφίας και καταλαβαίνω και καλύτερα και τις Σχολές, την Κρητική, τη Μακεδονική. Και αυτό πραγματικά είναι κάτι ξεχωριστό». ANDROYLAKHΜΟΝΑΔΙΚΑ ΧΡΩΜΑΤΑ «Πάντα μου άρεσε να ζωγραφίζω. Ελεύθερο σχέδιο και μολύβι. Βλέποντας όμως το τη δουλειά του κ. Γιαννακάκη δεν μπόρεσα να μην εντυπωσιαστώ. Τα μοναδικά χρώματα που χρησιμοποιεί και που παρουσιάζουν το δεδομένο και το δογματικό μέσα από μια πραγματικά διαφορετική εικόνα, σε αγγίζουν πραγματικά» είναι τα λόγια της κας Ρίτσας Ανδρουλάκη, την οποία και διακόπτουμε την ώρα που δουλεύει πάνω σε μια εξαιρετική αγιογραφία. Εδώ και πολλά χρόνια μαθήτρια του κ. Γιαννακάκη βρίσκει στην αγιογραφία μια ψυχική ηρεμία και μια διαφορετική αίσθηση. «Είναι μια ανάταση ψυχής χωρίς υπερβολές. Όχι τόσο από θρησκευτικής άποψης αλλά από τη χαρά της δημιουργίας και το αποτέλεσμά της. Παίζει σημασία βέβαια και το θρησκευτικό κομμάτι ανεξάρτητα από το πόσο είναι κάποιος θρήσκος. Γενικά η αγιογραφία θέλει πολλή προσοχή. Από το ξύλο ακόμα που θα χρησιμοποιείς, το σχέδιο πάνω στο οποίο θα βασιστείς. Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζεις πολλές και πολλές φορές αστάθμητες. Όμως αυτό είναι και το ξεχωριστό και το ιδιαίτερο στην αγιογραφία» καταλήγει η κα Ανδρουλάκη. MPARKAΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ Στο 3ο έτος σπουδών της η κα Χρυσάνθη Μπάρκα. Το κίνητρο για την ενασχόληση με την αγιογραφία ήταν η γενικότερη αγάπη της για τη ζωγραφική. «Θέλησα να βρω ένα Κρητικό αγιογράφο, ένα γνήσιο δάσκαλο όπως ο κ. Γιαννακάκης για αυτό και θέλησα να φοιτήσω στο Εργαστήρι του» τονίζει. Αυτό που κάνει ιδιαίτερη την αγιογραφία όπως λέει η κα Μπάρκα είναι «η αξία που της δίνεις με τη δουλειά σου, θα βγει στο αποτέλεσμα, στην κίνηση, στην ασκητικότητα των προσώπων των αγίων. Είναι μια Τέχνη με πολύ βάθος που απαιτεί συναισθήματα και πίστη». Read more: http://www.haniotika-nea.gr/techni-diachronikis-axias/#ixzz2oslcYnG3 Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial Follow us: @HaniotikaNea on Twitter | haniotika.nea on Facebook

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου