Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2020

 


Δευτέρα, 14 Δεκεμβρίου, 2020

“Σάρωσε” τα βραβεία το 11ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων (video)

“Σάρωσε” όλα τα πρώτα βραβεία στους διαγωνισμούς οδικής ασφαλείας, κυρίως όμως άγγιξε τις καρδιές και το μυαλό των μαθητών που συμμετείχαν σε αυτό αλλά και όσους την παρακολούθησαν.

Η ταινία μικρού μήκους του 11ου Δημοτικού Σχολείου Χανιών “Σε 5 λεπτά θα είναι εκεί” γεννήθηκε μέσα από το “σοκ” της θλιβερής είδησης θανάτου ενός διανομέα σε δρόμο κοντά στο σχολείο. Ένα γεγονός που ώθησε εκπαιδευτικούς και παιδιά να δημιουργήσουν ένα πρωτότυπο σενάριο, να βάλουν τη φαντασία τους να δουλέψει, να εργαστούν σκληρά και να πετύχουν ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα.
Η θεατρολόγος του σχολείου κα Σοφία Κάσσαρη μίλησε εν μέσω καραντίνας στα “Χ.Ν.” για την προσπάθεια των παιδιών.

Στο 15ο επεισόδιο, σχολιάζουμε τον βασανιστή των σκύλων στα Κεραμειά, περιμένουμε την ανακατασκευή της Δημοτικής Αγοράς και ψάχνουμε διαδικτυακά για χαμένα αριστουργήματα τέχνης.

 

• Είδαμε στο βίντεο η ιστορία να περιστρέφετε γύρω από τον χαμό ενός διανομέα, ένα επάγγελμα που έχουμε γνωρίσει όλοι καλύτερα τις ημέρες αυτές της καραντίνας. Πως εμπνευστήκατε το σενάριο, γιατί επιλέξατε αυτήν την ιστορία ;

Όταν ήρθα πριν 4 χρόνια από την Αθήνα στην Κρήτη για να εργαστώ ως αναπληρώτρια εκπαιδευτικός, εντυπωσιάστηκα από τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων στο νομό Χανίων. Μιλώντας με τους μαθητές μου διέκρινα έλλειψη γνώσεων πάνω σε θέματα οδικής ασφάλειας και άκουσα απόψεις που με σόκαραν. Είχα, λοιπόν, στο μυαλό μου να κάνω κάποιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα σχετικά με τα τροχαία ατυχήματα. Η αφορμή δόθηκε πριν 2 χρόνια περίπου όταν παραμονή Χριστουγέννων μάθαμε ότι σκοτώθηκε ένας διανομέας φαγητού λίγα μέτρα από το σχολείο μας. Είχε προηγηθεί λίγες μέρες πριν άλλο ένα δυστύχημα, πάλι ενός ντελιβερά, στην περιοχή των Χανίων. Μόλις επιστρέψαμε στο σχολείο η διευθύντρια κυρία Μαρία Κληματσάκη με ενημέρωσε πως «έτρεχε» ένας διαγωνισμός για την οδική ασφάλεια και πρότεινε να φτιάξουμε ένα μικρό ταινιάκι με αφορμή το πρόσφατο γεγονός που μας είχε συγκλονίσει. Αμέσως αρχίσαμε να δουλεύουμε με τα παιδιά της Γ’ τάξης το σενάριο. Συζητώντας με τους μαθητές, είδαμε πως όλοι ανεξαιρέτως είχαν να διηγηθούν μία ιστορία από κάποιο συγγενή ή φίλο που είχε εμπλακεί σε τροχαίο. Συμφώνησαν αμέσως στην ιδέα να φτιάξουμε μια ταινία με θέμα τους διανομείς φαγητού. Μάλιστα, όταν μία μαθήτρια μας είπε ότι ο μπαμπάς της εργάζεται ως διανομέας φαγητού τα παιδιά συγκινήθηκαν πολύ και πραγματικά δούλεψαν με πολύ μεράκι και αγάπη για τη δημιουργία της ταινίας.

• Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες δυσκολίες που αντιμετωπίσατε στο εγχείρημα σας; Τεχνικές γυρίσματος; Μοντάζ; Τα παιδιά ήταν συνεργάσιμοι “πρωταγωνιστές”;

Τα παιδιά ήταν εξαιρετικά σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας! Είχαν πολύ ωραίες ιδέες για το
σενάριο, όπως η σκηνή με τη χάρτινη καρδιά
που σπάει, κατασκεύασαν ότι αντικείμενα χρειαστήκαμε, έφεραν από το σπίτι μινιατούρες και παιχνίδια για να φτιάξουμε τη σκηνή του τρακαρίσματος. Είχαν καταπληκτικές ιδέες και για άλλη μια φορά με εξέπληξαν με τη δημιουργικότητα τους! Διασκέδασαν πραγματικά στο γύρισμα και συμμετείχαν ενεργά. Είχε ήδη προηγηθεί ένα μάθημα για τα είδη των πλάνων στον κινηματογράφο, το φωτισμό κτλ. Να αναφέρω εδώ ότι την περσινή χρονιά συμμετείχα στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Cineγραφήματα» του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων, μέσα από το οποίο έμαθα κι εγώ πολλά για τον κινηματογραφικό γραμματισμό.
Οι τεχνικές δυσκολίες υπάρχουν πάντα, ειδικά όταν το γύρισμα γίνεται μέσα σε ένα σχολικό χώρο χωρίς την κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή (σωστός φωτισμός και ήχος, αλλαγή του προγράμματος τις μέρες των γυρισμάτων), όμως με την υποστήριξη όλου του συλλόγου διδασκόντων και πολύ μεράκι καταφέραμε να βγάλουμε ένα αξιοπρεπές αποτέλεσμα. Σημαντική ήταν η συμβολή της εικαστικού του σχολείου μας Λαμπρινής Μποβιάτσου, που κατασκεύασε το σκηνικό το οποίο έδωσε ένα ιδιαίτερο χαρακτήρα στην αισθητική της ταινίας. Πολύτιμη ήταν και η βοήθεια της δασκάλας του τμήματος Βασιλικής Σιώζου σε όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων. Τέλος, να συμπληρώσω ότι στο μοντάζ μας βοήθησε η εξαιρετική συνάδελφος Φωτεινή Δημοπούλου, που είναι δασκάλα αλλά ασχολείται χρόνια με τη δημιουργία ταινιών. Πραγματικά, αγκάλιασαν το ταινιάκι μας πολλοί άνθρωποι και μας βοήθησαν, χωρίς την βοήθεια των οποίων δε θα είχαμε αυτό το αποτέλεσμα.

• Εκτιμάτε ως εκπαιδευτικός ότι η προετοιμασία, το γύρισμα, το τελικό αποτέλεσμα του video άφησε κάτι στα παιδιά που συμμετείχαν; Μήπως το έκαναν απλά επειδή τους το ανέθεσε κάποιος εκπαιδευτικός; Υπάρχουν περιστατικά από τα γυρίσματα αλλά και τις επόμενες ημέρες, από κουβέντες των παιδιών, διηγήσεις τους που σας κάνουν να πιστεύετε ότι όντως λειτούργησε η όλη προσπάθεια στην κατεύθυνση της ευαισθητοποίησης τους ;

Θεωρώ ότι τα παιδιά δε χάρηκαν μόνο τη διαδικασία του γυρίσματος, αλλά, μέσα από το πρόγραμμα και τις δράσεις που συμμετείχαν, έμαθαν καινούρια πράγματα και ευαισθητοποιήθηκαν πάνω στο θέμα της οδικής ασφάλειας. Αυτός άλλωστε ήταν και ο σκοπός μας αρχικά, καθώς ο εκπαιδευτικός στόχος ενός μαθήματος επιτυγχάνεται και το μήνυμα εντυπώνεται καλύτερα όταν τα παιδιά νιώθουν δημιουργικά και συμμετέχουν ενεργά μέσα σε αυτό. Τα ίδια τα παιδιά έκφρασαν την ανάγκη να μπει το μάθημα της Κυκλοφοριακής Αγωγής σε όλα τα σχολεία. Η ανατροφοδότηση που πήραμε από τις οικογένειες των μαθητών που συμμετείχαν στην ταινία ήταν πολύ θετική. Τα παιδιά συζήτησαν το θέμα των τροχαίων ατυχημάτων με τους δικούς τους και προβληματίστηκαν. Θετικά επίσης σχόλια πήραμε από τη μαθήτρια που ο πατέρας της εργάζεται ως διανομέας, καθώς επικοινώνησε το ταινιάκι σε συναδέλφους του και τα σχόλια ήταν πολύ συγκινητικά.

 

• Παρότι τα σχολεία είναι κλειστά και είναι δύσκολο να κάνουμε σχέδια και σκέψεις για το κοντινό τουλάχιστον μέλλον, υπάρχει κάποια θεματική ή κάποιος τομέας που θα θέλατε ως σχολείο και ως εκπαιδευτικός να αναπτύξετε κάποια δράση ανάλογου περιεχομένου με το βίντεο; (κοινωνικό μήνυμα, ευαισθητοποίηση μικρών και μεγάλων κτλπ);

Η ευαισθητοποίηση πάνω στο θέμα της οδικής ασφάλειας είναι για μένα προσωπικά κάτι που δεν σταματά σε μία ταινία. Μακάρι να μην υπάρχει στο μέλλον η ανάγκη να κάνουμε τέτοια προγράμματα, να αποκτήσουμε σωστή οδική συμπερι- φορά και να σταματήσουμε να θρηνούμε θύματα από τροχαία. Το 11ο δημοτικό Χανίων είναι ένα σχολείο που είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένο πάνω σε κοινωνικά θέματα, αλλά και σε θέματα που αφορούν την τέχνη, το περιβάλλον, την οδική ασφάλεια. Πέρυσι οργανώσαμε δράσεις σχετικά με τον εθε- λοντισμό, φτιάχτηκε μία ταινία σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Χανίων για το Κύτταρο Χαλέπας, και μέσα από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Role Models, διδάξαμε την ψυχική ανθεκτικότητα στους μαθητές-τριες. Την φετινή δύσκολη σχολική χρονιά ήδη συνεργαζόμαστε εξ’ αποστάσεως με το Δημοτικό Γηροκομείο Χανίων, ενώ στα πλαίσια της Φιλαναγνωσίας έχουμε ξεκινήσει συνεργασία με τη Δημοτική και την Παιδική Βιβλιοθήκη Χανίων. Στα άμεσα σχέδιά μας είναι η συνεργασία με το ΚΕΘΕΑ για επίλυση προβληματισμών μαθητών μας που προέκυψαν στα πλαίσια του μαθήματος της Γυμναστικής για τη χρήση ουσιών από αθλητές, όπως και η εκπαίδευση των μαθητών στη σωστή χρήση του διαδικτύου, με τη βοήθεια της ψυχολόγου από το “ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ”. Παρόλες τις ελλείψεις σε υλικοτεχνικές υποδομές και τις δυσκολίες των περιστάσεων, δε σταματάμε να ονειρευόμαστε και να οργανώνουμε τις επόμενες δράσεις μας.

Οι Μαθητές

Αγγελάκη Εύα, Αθητάκης Ευστάθιος, Βαρανάκη Ευαγγελία, Κολοβός Άγγελος, Κυριακίδη Σοφία, Κωστάκης Αντώνης, Λειβαδιτάκης Αλέξανδρος, Μεσσαριτάκης Μάριος, Μπλέτσας Αναστάσης, Μπουλιτσάκης Αντώνης, Νικήτα Ελένη, Πενταράκη Μελίνα, Σικελιανού Λητώ, Σμυρναίος Γιώργος, Συροκάκη Κωνσταντίνα, Τερζούδη Σταυρούλα, Χριστοδουλοπούλου Βάσια, Λαμπάκη Εμμανουέλα, Παπαδόπουλος Αλέξανδρος, Γιαννουλάκης Γιάννης.

Οι Εκπαιδευτικοί

Κάσσαρη Σοφία, θεατρολόγος
Μποβιάτσου Λαμπρινή, εικαστικός
Βασιλική Σιώζου, δασκάλα
Κληματσάκη Μαρία, διευθύντρια

Τα βραβεία
Ήδη η ταινία μικρού μήκος έχει πάρει τα παρακάτω βραβεία:
• 1ο βραβείο στον 3ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ψηφιακής Δημιουργίας «Οδική Ασφάλεια Παντού και Πάντα!» που διοργάνωσε η Εκπαιδευτική Τηλεόραση του ΥΠΑΙΘ σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς».
• 1ο βραβείο Παγκρήτιο Μαθητικό διαγωνισμό “Διασταύρωση στη ζωή” που διοργάνωσε το Εργαστήριο Μελέτης Συμπεριφορών Υγείας και Οδικής Ασφάλειας (LaHeRS) του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης και της Περιφερειακής Δ/νσης Εκπαίδευσης Κρήτη.
• 1ο βραβείο στον 5ο ετήσιο διεθνή διαγωνισμό πολυμέσων “Αγωνίζομαι για την οδική ασφάλεια” που διοργανώνει ο “Πανελλήνιος Σύλλογος Αρωγής και Αλληλεγγύης Οικογενειών Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων – ο Αγιος Χριστόφορος”.

 

 

3 Comments

  1. ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΑΠΟ ΚΑΡΔΙΑΣ ΠΟΥ ΕΙΣΤΕ ΣΥΝΟΔΟΙΠΟΡΟΙ ΚΑΙ ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΙ ΤΩΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΩΝ ΜΑΣ..ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΓΕΡΟΙ ΚΑΙ ΔΥΝΑΤΟΙ ΚΑΙ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΤΕ ΓΙΑ ΠΟΛΛΑ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟ ΔΥΣΚΟΛΟ ΑΛΛΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΣΑΣ ,ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ

  2. ΘΑΥΜΑΣΤΟ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ – ΕΙΔΙΚΑ ΟΤΑΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΝΑΛΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΜΗΝΥΜΑΤΩΝ ΖΩΗΣ – ΣΥΓΧΑΡΤΗΡΙΑ ΣΕ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ-ΜΑΘΗΤΕΣ – ΠΑΝΤΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΙ.

Αφήστε ένα σχόλιο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου