Τρίτη 12 Απριλίου 2016

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΗ ΜΑΝΩΛΑΚΗ Κρητική μουσική… από το μέλλον giorgos.manolakisΜαζί με τον Βασίλη Σταυρακάκη και τον Ross Daily, παλιότερα με τους “Χαΐνηδες” ο Γιώργης Μανωλάκης εύκολα μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένας από τους κορυφαίους σύγχρονους λαουτιέρηδες. Συνθέτης, πολυδιάστατος μουσικός, με επιρροές από τη jazz, τα blues και το rock και πολλούς φίλους στα Χανιά. Με την ευκαιρία της εμφάνισής του σήμερα το βράδυ στη δεύτερη ημέρα του “15ου Αντιπολεμικού Διήμερου” συνομιλούμε με τον Γιώργη. Παίζεις λαούτο, ένα όργανο όχι και τόσο δημοφιλές όπως η λύρα ή το βιολί, αν και είναι συνδεδεμένο με την κρητική παράδοση. Πώς το αντιμετωπίζεις αυτό ως καλλιτέχνης; Σαφώς και η λύρα και το βιολί είναι πιο δημοφιλή και το λαούτο πιο συνοδευτικό αλλά δεν με έχει αφήσει ο κόσμος και οι φίλοι μου να αισθανθώ ότι είναι υποβαθμισμένο ως όργανο. Πάντα το αντιμετώπιζα ως ξεχωριστό και ως τέτοιο το παρουσιάζω. Η συνοδεία του λαούτου στη λύρα και στο βιολί είναι πολύ δύσκολη αλλά και αυτοτελές ως όργανο έχει μια άλλη διάσταση. Τελευταία έχει πάρει πάντως μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα στα μάτια του κοινού. Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητές του ως όργανο, πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να συνθέσει κάποιος με βάση το λαούτο; Στη σύνθεση βοηθάει πάρα πολύ καθώς… αυτοσυνοδεύει τον εαυτό του. Μπορείς να σολάρεις ακούγοντας κάποιο ηχόχρωμα από πιο πίσω και έτσι μπορείς να συνθέσεις πιο εύκολα από τα μονοφωνικά όργανα. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί μεγάλοι λυράρηδες έπαιζαν και συνέθεταν πάνω στο λαούτο και στο μαντολίνο. Είχες πει σε παλιότερη συνέντευξη σου ότι ακούς και jazz, blues, Ηendrix, Pink Floyd, Led Zeppelin. Πώς τα συνδυάζεις όλα αυτά με την κρητική παράδοση; Τζαζίστας και μπλουζίστας δεν είμαι! Λαουτιέρης είμαι και αυτό με υπερκαλύπτει! Η γενιά μας είναι πολυδιάστατη. Μέσω τηλεόρασης, διαδικτύου έχουμε ερεθίσματα από όλο τον κόσμο, από όλες τις μουσικές και αυτά δεν μπορείς να τα αφαιρέσεις. Μπορεί στο σπίτι μου να άκουγα κρητικά, να μελετούσα Φουσταλιέρη και Κουτσουρέλη αλλά στην εφηβεία μου, βγαίνοντας έξω, άκουγα rock ή hip-hop και πολλά από αυτά τα ακούω ακόμα όπως ο Hendrix. Ομως δεν παίζω κρητική μουσική και προσθέτω και jazz, blues στοιχεία! Σκοπός μου είναι να εκφραστώ. Παίζοντας σήμερα, μελετώντας το παλιό, και κοιτώντας το αύριο. Δεν προσπαθώ να συνδυάσω κάτι επιτηδευμένα, π.χ. παίζω ένα συρτό, ε ας του βάλω και μια jazz κλίμακα. Δεν το κάνω ποτέ αυτό! Απλά αυτοσχεδιάζοντας βγαίνουν πράγματα από τα ακούσματά μου και από μουσικές που έχω μελετήσει. ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΤΑΥΡΑΚΗΣ – ROSS DAILY Συνεργάζεσαι τακτικότατα με τον Βασίλη Σταυρακάκη και με τον Ross Daily. Φαίνεται να υπάρχει μια καλή χημεία μεταξύ σας… Με τον Ross συνεργάζομαι χρόνια και πραγματικά μετά τον πατέρα μου, ο μεγαλύτερος δάσκαλος και συνεργάτης είναι ο Ross Daily. Εχουμε μια σχέση σχεδόν οικογενειακή. Είμαστε φίλοι, θα βγούμε έξω. Επειδή είμαι και 30 χρόνια μικρότερός του είναι μεγάλη τιμή που παίζω μαζί του. Το ίδιο και με τον Βασίλη Σταυρακάκη. Ταιριάζουμε ως άνθρωποι πρώτα από όλα. Νιώθω μια ευγνωμοσύνη και για τον Βασίλη και για το Ross που είναι μεγαθήρια της μουσικής. Ο Βασίλης είναι πραγματικά ένας γνήσιος τραγουδιστής της Κρήτης μια ξεχωριστή προσωπικότητα και ο Ross τεράστιος μουσικός και δάσκαλος που παίζοντας δίπλα του κάθε φορά παίρνεις πράγματα, γνωρίζεις άλλες κουλτούρες, σε βάζει σε μια διαδικασία αυτοκριτικής και συνεχούς εξέλιξης. Ολα αυτά δημιουργούν ένα κλίμα που βγαίνει όταν παίζουμε. Και φαίνεται ότι αρέσει και στον κόσμο. ΠΑΛΙΟΣ “ΧΑΪΝΗΣ” Εχοντας περάσει από τους “Χαΐνηδες”, στα πρώτα χρόνια της ενασχόλησης σου με τη μουσική πώς βλέπεις σήμερα την περίοδο εκείνη; Τα πρώτα μου βήματα ήταν πριν τους “Χαΐνηδες”… Τους “Χαΐνηδες” τους είδα σαν κάτι συνειδητά επιλεγμένο. Η πρώτη μου “επαγγελματική” εμφάνιση ήταν με τον πατέρα μου σε γλέντι όταν ήμουν 13 ετών. Τότε πήρα την πρώτη μου αμοιβή. Εκτοτε έπαιξα σε γλέντια, σε ρεμπετάδικα γιατί παίζω και μπουζούκι και στα 22 μου μπήκα στους “Χαΐνηδες” λόγω της φιλίας μου με τον Δημήτρη Αποστολάκη. Οταν μου έκανε την πρόταση δέχθηκα αμέσως. Εμεινα 3 χρόνια έμαθα πάρα πολλά από τον Δημήτρη πάνω στον στίχο, πώς είναι να είσαι μουσικός, να ταξιδεύεις σε όλη την Ελλάδα και στο εξωτερικό. Γενικώς ήταν μια πολύ ωραία και πολύδιδακτική για μένα εμπειρία. Ηταν ένα σχολείο για μένα οι “Χαΐνηδες” γιατί ως συγκρότημα ήταν πρωτοπόροι για την εποχή τους. Mπορεί σήμερα να επιβιώσει από τη δουλειά του ένας επαγγελματίας μουσικός όπως εσύ; Είμαι από τους τυχερούς που επιβιώνω αλλά και αν δεν μπορούσα, δεν σου κρύβω ότι δεν θα έκανα άλλη δουλειά. Το να κάνω πράγματα που δεν μου αρέσουν, δεν θα το ήθελα. Θα ’πρεπε να φτάσω σε ακραία σημεία εξαθλίωσης για να πω ότι εντάξει, πρέπει να κάνω κάτι άλλο για να ζήσω. Θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό και ευλογημένο που τα πράγματα έχουν πάει… πολύ στρωτά για μένα. Βέβαια πιτσιρικάς έχω παίξει σε μπουζούκια, σε ρεπερτόρια που δεν με έξέφραζαν καθόλου για λόγους επιβίωσης. Σήμερα το να ζει ένας μουσικός από τη μουσική, ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα, είναι πολύ δύσκολο και το ακούω από πολλούς εξαιρετικούς συναδέλφους που δεν έχουν δουλειά και αντιμετωπίζουν σοβαρά βιοποριστικά προβλήματα. Αλλά αυτό ισχύει για όλο τον κόσμο, όχι μόνο για τους μουσικούς. Για μένα η μουσική είναι κάτι που θα υπάρχει στη ζωή μου είτε παίζω κάθε μέρα, είτε παίζω μια φορά το χρόνο. Σας βλέπουμε πάντως να παίζετε συχνά σε πολιτικές εκδηλώσεις, σε κοινωνικά γεγονότα. Εχετε μια ευαισθησία πάνω σε αυτά τα θέματα; Δεν θέλω να το παίξω επαναστάτης. Ομως δεν μπορώ να βλέπω όλα αυτά γύρω μου και να μην αντιδρώ. Να βλέπω π.χ. τους μετανάστες να πνίγονται, δεν το δέχομαι ως άνθρωπος. Δεν μπορώ να βλέπω τους πολέμους γύρω μας ουσιαστικά για την απληστία και μόνο του ανθρώπου. Επομένως δεν θα ήταν δύνατο να μην μετέχω σε αντιπολεμικά και αντιρατσιστικά φεστιβάλ. Οταν συμφωνώ με τη φιλοσοφία και τις θέσεις του κάθε κινήματος θα είμαι εκεί. Δεν είμαι άνθρωπος που κλείνω τα μάτια αλλά εκτός από αυτό, έχω πολλούς φίλους γύρω μου πολιτικοποιημένους, πολύ περισσότερο από μένα που θέλοντας και μη δεν με αφήνουν να… ησυχάσω (γέλια). Read more: http://www.haniotika-nea.gr/kritiki-mousiki-apo-to-mellon/#ixzz45dHD7ot1 Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial Follow us: @HaniotikaNea on Twitter | haniotika.nea on Facebook

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου