Τρίτη 12 Απριλίου 2016
ΓΙΑ ΤΙΣ “ΓΟΥΡΟΥΝΕΣ” ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Ελλειμματική νομοθεσία
Επισημάνσεις από τον πρωταθλητή σε διεθνείς αγώνες μοτοσυκλέτας Στ. Σταυρουλάκη
07Ενα επικίνδυνο νομοθετικό πλαίσιο καθορίζει την κυκλοφορία των τετράτροχων μηχανών στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα τα τροχαία ατυχήματα με τις γνωστές “γουρούνες” να είναι καθημερινό φαινόμενο ειδικά το καλοκαίρι.
Μάλιστα στην Ανατολική Κρήτη η κατάσταση είναι πιο σοβαρή καθώς ενοικιάζονται συνήθως από τουρίστες με τραγικά αποτελέσματα εξαιτίας των δυσκολιών και των ιδιαιτεροτήτων στην οδήγησή τους. Αντίθετα στη Δυτική Κρήτη και στα Χανιά, λόγω της φύσης του τουρισμού (οικογένειες) η κυκλοφορία τέτοιων οχημάτων δεν είναι συνηθισμένη, αν και τα τελευταία χρόνια διαπιστώνεται ανοδική τάση.
Μιλώντας με τον κ. Σταύρο Σταυρουλάκη, πρωταθλητή για χρόνια σε ελληνικούς και διεθνείς αγώνες μοτοσυκλέτας, έμπειρο οδηγό μηχανών μεταξύ αυτών και “γουρουνών”, μας λέει ότι την κύρια ευθύνη την έχει το Υπουργείο Μεταφορών. Και αυτό γιατί παρότι οι μηχανές κινούνται στους ελληνικούς δρόμους πολλά χρόνια «ακόμα δεν έχει θεσπίσει κανόνες για την κυκλοφορία τους. Η οδήγησή τους δεν μοιάζει ούτε με του αυτοκινήτου ούτε με της μοτοσυκλέτας γι’ αυτό και σε πολλές χώρες στο εξωτερικό υπάρχει ειδική κατηγορία διπλώματος γι’ αυτά τα οχήματα. Περνάς ειδικές εξετάσεις για να μπορείς να οδηγήσεις τετράτροχο. Αυτό δεν το προέβλεψε το Ελληνικό Υπουργείο και δεν θέσπισε κανέναν κανόνα! Ο μοναδικός κανόνας είναι να περνά τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές σε ό,τι αφορά τους ρύπους. Επειτα με μία ερασιτεχνική προσέγγιση του θέματος έφτιαξε κάποιες κατηγορίες που λένε ότι η Χ “γουρούνα” θα οδηγείται με δίπλωμα αυτοκινήτου και η Ψ “γουρούνα” με δίπλωμα μηχανής. Αυτό έχει γίνει ανάλογα με το μέγεθος, αλλά είναι τόσο ασαφές που σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και η Τροχαία στους ελέγχους της δεν γνωρίζει, αν πρέπει να δεχθεί δίπλωμα αυτοκινήτου ή μηχανής».
ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ
Ορισμένες από τις βασικές ιδιαιτερότητες της “γουρούνας” που την κάνουν επικίνδυνη ακόμα και για έμπειρους οδηγούς σύμφωνα με τον κ. Σταυρουλάκη είναι:
• Οι “γουρούνες”, επειδή έχουν μικρό μετατρόχιο (δηλ. μικρή απόσταση της μίας ρόδας από την άλλη) δεν χρειάζεται για την οδήγησή τους η ισορροπία που απαιτείται στις μοτοσυκλέτες. Οταν όμως αναπτύσσεις ταχύτητα ο έλεγχος της πορείας και της κατεύθυνσής της είναι δύσκολος. Ακόμα και ένας έμπειρος οδηγός, αν αναπτύξει ταχύτητα έχει πολλές πιθανότητες να εμπλακεί σε ατύχημα.
• Τα οχήματα αυτά όπως οι “γουρούνες” έχουν σχεδιαστεί, ώστε να κινούνται με μικρές ταχύτητες για αγροτική χρήση και όχι για δρόμο. Γι’ αυτό και τα “τρακτερωτά” τους λάστιχα. Σε κάθε περίπτωση δεν έχουν σχεδιαστεί να κινούνται σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Οι κατασκευαστές έχουν προβλέψει, ώστε η τελική τους ταχύτητα κατά μέσο όρο να μη ξεπερνά τα 80 χλμ. Ομως οι τεχνικές προδιαγραφές τους είναι τέτοιες που ακόμα και τα 80 χλμ. είναι υπερβολικά για ένα τέτοιο όχημα και μπορείς να εκτεθείς σε κίνδυνο ανά πάσα στιγμή. .
ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΤΑ ΜΕΤΡΑ
Οπως εξηγεί ο συνομιλητής μας είναι απαραίτητο το Υπουργείο να δει το ζήτημα πιο σοβαρά και να πάρει ορισμένα μέτρα. Οπως:
• Να απαγορεύσει την κίνησή τους σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας
• Να αντιγράψει ένα θεσμοθετημένο πλαίσιο κυκλοφορίας αντίστοιχο άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
• Επειδή δεν μπορεί κανείς να απαγορεύσει την κυκλοφορία τους, αφού εισάγονται νόμιμα, αυτό που έχω προτείνει σε κάποιους επιχειρηματίες είναι ότι θα πρέπει να βάλουν περιορισμό στην ταχύτητα, ώστε ένα τέτοιο όχημα που μπορεί να τρέξει με 80 χλμ. να μην “παίρνει” όλο το γκάζι και να αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 40 χλμ. Ποιος επαγγελματίας που ενοικιάζει αυτά τα οχήματα μπορεί να εκτιμήσει τι ικανότητες έχει ο ενοικιαστής; Απλά έχει γίνει μόδα και η συνήθης πρακτική είναι να το παίρνουν νέοι που πίνουν και μεθούν και επειδή δεν χρειάζεται ισορροπία για να την οδηγήσουν πιστεύουν πως δεν θα έχουν πρόβλημα. Αυτό που έχουν πει κάποιοι δήμαρχοι στη Ανατολική Κρήτη για απαγόρευση της κυκλοφορίας τους πιστεύω ότι δεν στέκει νομικά.
ΤΑ ΕΝΟΙΚΙΑΖΟΜΕΝΑ
«Στα Χανιά λόγω της φύσης του τουρισμού (οικογενειακός τουρισμός) και της αυτοπροστασίας των επαγγελματιών δεν έχουμε μεγάλη χρήση “γουρουνών” και δεν κυκλοφορούν τέτοια οχήματα» δηλώνει ο κ. Χρήστος Μυλωνάκης πρόεδρος του Συλλόγου Ενοικιαστικών Επιχειρήσεων.
Οπως εξηγεί ο κ. Μυλωνάκης «πανευρωπαϊκά τα συγκεκριμένα οχήματα ορίζονται ως ειδικά και επιτρέπεται να κινούνται σε αγροτικές περιοχές χωρίς να αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες. Δεν είναι οχήματα για τους δρόμους.
Το πρόβλημα στη χώρα μας είναι ότι δόθηκαν πολλές εγκρίσεις για τέτοιου τύπου οχήματα καθώς συγκεκριμένα συμφέροντα προσπάθησαν να τα νομιμοποιήσουν. Στην Ανατολική Κρήτη ενοικιάζονται σε τουρίστες κυρίως που δεν είναι σε θέση να τα οδηγήσουν με αποτέλεσμα να έχουμε πολλά ατυχήματα, να ζητούνται αποζημιώσεις και να δυσφημείται το τουριστικό μας προϊόν».
Read more: http://www.haniotika-nea.gr/ellimmatiki-nomothesia/#ixzz45d9y5TCd
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial
Follow us: @HaniotikaNea on Twitter | haniotika.nea on Facebook
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου