Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου 2015
ΣΕ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΩΝ ΧΑΝΙΩΝ
Στις καλένδες η διάνοιξη δρόμων
Γραφειοκρατία και έλλειψη πολιτικής βούλησης αφήνουν ανεφάρμοστο το σχέδιο πόλης
PAPANASTASIOYΣτις καλένδες παραπέμπεται η διάνοιξη σύμφωνα με τo σχέδιo πόλης βασικών οδικών αξόνων στα Χανιά. Λάθη δεκαετιών, έλλειψη σχεδιασμού και πολιτικής βούλησης, ώστε να προχωρήσουν οι αναγκαίες απαλλοτριώσεις και να εφαρμοστεί η νομοθεσία σε ό,τι αφορά την παραχώρηση γης από τους ιδιώτες και την αποζημίωσή τους, έχουν ως αποτέλεσμα ολόκληρες περιοχές να στερούνται βασικές υποδομές.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στα κεντρικά τμήματα της πόλης των Χανίων καθώς δεν έχουν διανοιχτεί όλοι οι δρόμοι του σχεδίου πόλης και αυτοί που έχουν ανοίξει δεν έχουν γίνει όπως πρέπει με αποτέλεσμα να προκαλούνται ζητήματα ασφαλούς μετακίνησης των πολιτών. Και αν για χρόνια δεν προχωρούσαν όλες αυτές οι παρεμβάσεις είναι απορίας άξιο πώς θα δρομολογηθούν σήμερα που στα πιο πάνω προβλήματα έχει προστεθεί και το οικονομικό.
STROGGYLOS GIANNHSH ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ
Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιου οδικού άξονα είναι η οδός Παπαναστασίου που ξεκινώντας από την πλατεία Δικαστηρίων φτάνει μέχρι τις παρυφές του Ακρωτηρίου χωρίς όμως να έχει συνδεθεί με αυτό, ενώ την ίδια ώρα ο δρόμος δεν διαθέτει στο μεγαλύτερο μέρος του πεζοδρόμια, δίκτυα απορροής νερών βροχής και άλλες βασικές υποδομές. «Στην οδό Παπαναστασίου οι κάτοικοι έχουν οικοδομήσει νόμιμα, με οικοδομικές άδειες. Οταν παίρνεις την οικοδομική άδεια πρέπει να παραχωρήσεις ένα κομμάτι σε κοινή χρήση για να ανοίξει ο δρόμος και είναι υποχρέωση του ιδιοκτήτη να φτιάξει πεζοδρόμια κ.λπ. Δυστυχώς, όμως αυτά τα πράγματα δεν έχουν γίνει! Δεν μπορεί εν έτει 2015 να μην μπορείς να περπατήσεις έναν κεντρικό δρόμο όπως η Παπαναστασίου, να χρειάζεται να κατέβεις στον δρόμο! Φταίει βέβαια και το θεσμικό πλαίσιο, γιατί εκεί που έγιναν επεκτάσεις των σχεδίων πόλης δεν υπήρχε η διαδικασία που να υποχρεώνει τον ιδιοκτήτη να παραχωρήσει σε κοινή χρήση το κομμάτι που του αναλογεί. Τον υποχρεώνει να το κάνει, όταν πάει να βγάλει οικοδομική άδεια, αν όμως κάποιος δεν πάει να βγάλει άδεια ή έχει κτίσει πριν γίνει το σχέδιο πόλης τότε αυτό σημαίνει ότι δεν θα ανοίξει ο δρόμος; Δεν θα γίνουν τα πεζοδρόμια; Στην υπόλοιπη Ευρώπη τι γίνεται; Μπαίνει μια περιοχή στο σχέδιο πόλης. Ανοίγονται οι δρόμοι, φτιάχνονται τα πεζοδρόμια και τα δίκτυα οριοθετούνται τα οικόπεδα και όταν τελειώσουν τα έργα υποδομής τότε λένε στους ιδιοκτήτες “κύριοι τώρα κτίστε”. Εμείς κάνουμε το ανάποδο! Πρώτα κτίζουμε, μετά βάζουμε την περιοχή στο σχέδιο πόλης και μετά ψάχνουμε να βρούμε πώς θα γίνει η διάνοιξη του δρόμου! Και έγκειται στη βούληση των ιδιοκτητών να παραχωρήσουν γη. Και αυτοί αν έχουν ανάγκη παραχωρούν αν όχι, δεν παραχωρούν» δηλώνει στα “Χ.Ν.” ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Τμ. Δυτικής Κρήτης κ. Γιάννης Στρογγυλός.
Η οδός Παπαναστασίου προβλέπεται να συνδέει την πόλη των Χανίων με το Ακρωτήρι δημιουργώντας άλλη μία σημαντική οδική αρτηρία, αποσυμφορίζοντας την οδό Ακρωτηρίου που είναι μονίμως μποτιλιαρισμένη.
«Αν είχε ανοίξει η Παπαναστασίου θα μπορούσαμε να τη χρησιμοποιούμε ως περιφερειακό δρόμο και να αποφεύγουμε την Ακρωτηρίου που “φορτώνει” κυκλοφοριακά το κέντρο της πόλης. Δυστυχώς, η μελέτη που υπάρχει δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Και τώρα μετά από τόσα χρόνια δεν γνωρίζω αν έχει “ξεφυτρώσει” κάποιο αυθαίρετο από τα σημεία που προβλέπεται να περάσει ο δρόμος και πρέπει να γκρεμιστεί. Αυτά τα πράγματα πρέπει να υλοποιούνται σε σύντομο χρονικό διάστημα, σε 2 – 3 χρόνια από την εκπόνηση της μελέτης. Αν περάσουν τα χρόνια τότε δεν μπορείς να φτιάξεις τίποτα ή φτιάχνεις έναν δρόμο απαράδεκτο όλο ζικ – ζακ κ.λπ».
RHGAFERAIOYΑΛΛΟΙ ΔΡΟΜΟΙ
Ενας άλλος δρόμος όπου υπάρχουν τα ίδια προβλήματα είναι η οδός Ρήγα Φεραίου δίπλα στο σχολικό συγκρότημα της Αμπεριάς και από τον οποίο καθημερινά διέρχονται εκατοντάδες μαθητές χωρίς να υπάρχουν πεζοδρόμια και δημοτικός φωτισμός!
«Το νότιο τμήμα του δρόμου δεν είναι διαμορφωμένο όπως προβλέπει το σχέδιο πόλης. Πρέπει να παραχωρηθούν εκτάσεις για κοινή χρήση, ώστε να έρθει ο άξονας του δρόμου στη θέση του. Γι’ αυτόν τον λόγο δεν έχει ηλεκτροφωτισμό και δεν έχει και πεζοδρόμια!», σημειώνει ο κ. Στρογγυλός.
Για τον συγκεκριμένο δρόμο και επειδή ο Δήμος Χανίων έχει ως στόχο τη δημιουργία πάρκου δίπλα στο σχολικό συγκρότημα ο κ. Στρογγυλός επισημαίνει πως «για να γίνει πάρκο πρέπει πρώτα να οριοθετηθεί ο δρόμος».
Ανάλογα προβλήματα εντοπίζονται και σε δρόμους στη Νέα Χώρα που δεν έχουν γίνει έργα υποδομής. «Και εκεί πρέπει να βρεθεί κάποια λύση. Ισως να πρέπει να προχωρήσει μία διαδικασία, ώστε να συμψηφιστούν π.χ. οι οφειλές προς την Εφορία με τις αποζημιώσεις που πρέπει να λάβουν κάποιοι ιδιοκτήτες, ώστε να προχωρήσουν τα πράγματα» επισημαίνει ο πρόεδρος του Τ.Ε.Ε. Τμ. Δυτ. Κρήτης.
Για τον κ. Στρογγυλό όλα είναι θέμα πολιτικής βούλησης. «Μπορούμε να βρούμε όλες τις οικοδομικές άδειες και πώς έκτισε ο κάθε ιδιοκτήτης. Σε πολλές άδειες αναφέρεται ότι ο ιδιοκτήτης παραχωρεί για κοινή χρήση το Χ κομμάτι. Το έκανε όμως μόνο στα χαρτιά όχι στην πράξη και το διατηρεί ως οικόπεδό του! Δεν πήγε ποτέ το συμβόλαιο παραχώρησης στον Δήμο, να το μεταγράψει στο Υποθηκοφυλακείο και να προχωρήσει μετά αυτός στη διάνοιξη του δρόμου, να φτάσει στο κανονικό του πλάτος όπως προβλέπει το σχέδιο. Πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι ο δημόσιος χώρος είναι απαραίτητος και είναι καλό για όλους. Για να περπατήσεις, για να δημιουργηθούν χώροι στάθμευσης κ.λπ.».
Ανάλογη είναι η εικόνα και σε άλλες συνοικίες ή περιαστικές περιοχές των Χανίων με εξαίρεση ίσως την περιοχή του Ελ. Βενιζέλου που έχουν προχωρήσει τα σχέδια και έχουν διανοιχτεί οι περισσότεροι δρόμοι.
fraggedakhsΧΡΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ
«Για να προχωρήσουν οι διανοίξεις χρειάζονται χρήματα και ανθρώπινο δυναμικό. Το θετικό είναι ότι τα χρήματα που αφορούν τις εισφορές πολιτών για το σχέδιο πόλης ύψους 2,5 εκατ. ευρώ που η προηγούμενη Δημοτική Αρχή είχε δρομολογήσει για άλλες δράσεις επέστρεψαν στους κωδικούς τους, ώστε να αξιοποιηθούν για τα σχέδια πόλης» δηλώνει ο αντιδήμαρχος αρμόδιος για Πολεοδομικά θέματα κ. Γιώργος Φραγγεδάκης.
Αυτή τη στιγμή ο Δήμος προχωρά σε μικρές διανοίξεις καθώς πρέπει πρώτα να αποζημιώσει κατοίκους που παραχώρησαν γη και διανοίχτηκαν δρόμοι όπως η Εθνικής Αντιστάσεως και μετά να προχωρήσουν οι αναγκαίες απαλλοτριώσεις και διανοίξεις βασικών οδικών αξόνων όπως η Παπαναστασίου!
«Εχουμε δρομολογήσει από κοινού με την Τεχνική Υπηρεσία τις άμεσες προτεραιότητες. Μία από αυτές είναι η σύνδεση της Παπαναστασίου με τ’ Ακρωτήρι. Η αμέσως επόμενη είναι η σύνδεση της Ρήγα Φεραίου με την Εθνικής Αντιστάσεως. Στην πρώτη περίπτωση μιλάμε για μια διάνοιξη 320 μ. και στη δεύτερη για 100μ. Δεν έχει προχωρήσει όμως η διαδικασία ως προς τις απαλλοτριώσεις. Μόλις ολοκληρωθούν τα γενικά πολεοδομικά, καθώς λόγω έλλειψης προσωπικού δεν μπορούμε να τα προχωράμε όλα ταυτόχρονα, θα ξεκινήσουμε σιγά – σιγά το κομμάτι των απαλλοτριώσεων.
Το Γενικό Πολεοδομικό μέσα στο 2016, αρχές του 2017 θα έχει τελειώσει. Αν δεν υπάρξει κάποιο άλλο πρόβλημα τότε πιστεύω ότι θα μπορέσουμε να φτιάξουμε τους σχετικούς πίνακες και να ξεκινήσει ο διάλογος με τους πολίτες για τις απαλλοτριώσεις. Αυτή η διαδικασία όμως θέλει 2 – 3 χρόνια. Σε ό,τι αφορά τα έξοδα για τις απαλλοτριώσεις προτεραιότητα θα δώσουμε γι’ αυτά που κάτοικοι έχουν ανοίξει δρόμους, έχουν δώσει γη, αλλά δεν έχουν αποζημιωθεί. Μία τέτοια περίπτωση είναι ο δρόμος της Εθνικής Αντιστάσεως που τώρα ξεκινά η αποζημίωσή τους» αναφέρει ο αντιδήμαρχος.
Αναφορικά με μικρότερες διανοίξεις έχει ολοκληρωθεί μία σειρά απ’ αυτές όπως η ένωση των οδών Σοφοκλή Βενιζέλου και Μουρνιών στη Δ.Ε. Ελ. Βενιζέλου.
«Θα καλέσουμε τους ενδιαφερόμενους πολίτες να δείξουν κατανόηση στα προβλήματα και να συνηγορήσουν στο να προχωρήσουμε τις διανοίξεις κάτι που έχει γίνει και στο παρελθόν επιτυχημένα. Πρέπει να πούμε εδώ ότι οι απαλλοτριώσεις κοστίζουν και κοστίζουν πολύ π.χ. το να γίνει η σύνδεση Παπαναστασίου με την Εθνικής Αντιστάσεως απαιτείται 1 εκατ. ευρώ με βάση τις αντικειμενικές αξίες», καταλήγει ο κ. Φραγγεδάκης.
Την ίδια στιγμή σύμφωνα με πληροφορίες μόνο το έργο κατασκευής πεζοδρομίων και των κατάλληλων υποδομών σε δρόμους όπως η Παπαναστασίου υπολογίζεται ότι ξεπερνά κατά πολύ τα 2 εκατ. ευρώ κάνοντας δύσκολη την υλοποίησή του αυτή τη στιγμή.
Read more: http://www.haniotika-nea.gr/stis-kalendes-i-dianixi-dromon/#ixzz3tcWmgybU
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial
Follow us: @HaniotikaNea on Twitter | haniotika.nea on Facebook
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου