Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2018

Ταλέντα στη Ρομποτική σε σχολεία των Χανίων

Μαθητές ετοιμάζουν εντυπωσιακές συμμετοχές σε πανελλήνιο εκπαιδευτικό διαγωνισμό

  • Μέλη της ομάδας ρομποτικής του 1ου Ενιαίου Λυκείου Χανίων
    Μέλη της ομάδας ρομποτικής του 1ου Ενιαίου Λυκείου Χανίων
  • Μέλη της ομάδας ρομποτικής του 1ου Ενιαίου Λυκείου Χανίων
    Μέλη της ομάδας ρομποτικής του 1ου Ενιαίου Λυκείου Χανίων
  • Μέλη της ομάδας ρομποτικής του 1ου Ενιαίου Λυκείου Χανίων
    Μέλη της ομάδας ρομποτικής του 1ου Ενιαίου Λυκείου Χανίων
  • Μέλη της ομάδας ρομποτικής του 1ου Ενιαίου Λυκείου Χανίων
    Μέλη της ομάδας ρομποτικής του 1ου Ενιαίου Λυκείου Χανίων
  • Μέλη της ομάδας ρομποτικής του 1ου Ενιαίου Λυκείου Χανίων με τους καθηγητές τους Ν. Σιδηρόπουλο και Γ. Κυριακάκη
    Μέλη της ομάδας ρομποτικής του 1ου Ενιαίου Λυκείου Χανίων με τους καθηγητές τους Ν. Σιδηρόπουλο και Γ. Κυριακάκη
  • Μέλη της ομάδας ρομποτικής του 1ου Ενιαίου Λυκείου Χανίων
    Μέλη της ομάδας ρομποτικής του 1ου Ενιαίου Λυκείου Χανίων
Πρωτοπόροι στις νέες τεχνολογίες, στον προγραμματισμό και στη ρομποτική, οι μαθητές των Λυκείων των Χανίων που μετέχουν στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής που είναι σε εξέλιξη. Hδη πολλοί μαθητές και σχολεία έχουν δείξει ενδιαφέρον να μπουν στη διαδικασία να μελετήσουν, να ερευνήσουν, να κατασκευάσουν και να δοκιμάσουν στην πράξη δημιουργίες που έχουν ως βάση τον προγραμματισμό και τη ρομποτική.
Οπως οι μαθητές του 1ου Ενιαίου Λυκείου Χανίων που θα συμμετέχουν στο διαγωνισμό με ένα lazer που θα μπορεί να χρησιμοποιείται για ιατρικούς σκοπούς.
«Το θέμα της ρομποτικής με ενδιαφέρει πάρα πολύ γιατί θέλω να ασχοληθώ μελλοντικά, θέλω να σπουδάσω ηλεκτρολόγος μηχανικός, για αυτό και αποφάσισα να συμμετέχω για την εμπειρία» μας εξηγεί ο Νίκος Γιανναράκης. «Οι νέες τεχνολογίες είναι ένας τομέας που με ενδιαφέρει πάρα πολύ, ειδικά ο προγραμματισμός. Για μας δεν έχει σημασία ο ανταγωνισμός και το βραβείο αλλά η εμπειρία και το να μάθουμε περισσότερα πράγματα» είναι τα σχόλιο του Ηρακλή Βουρλώτα, ενώ ο Μανώλης-Γιώργος Λιονής λέει πως «τέτοιες ευκαιρίες δεν μας δίνονται κάθε μέρα. Είναι μια πρόκληση η συμμετοχή στο διαγωνισμό, να δουλέψουμε όλοι μαζί και να έχουμε κάποιο αποτέλεσμα. Επιλέξαμε να φτιάξουμε το lazer αφού συζητήσαμε πολλές ιδέες και είχαμε πολλές προτάσεις».
Η Ελένη Τζινευράκη συμμετέχει επίσης στην ομάδα του 1ου Λυκείου. «Μια ευκαιρία είναι καλή ευκαιρία για τη διεύρυνση των οριζόντων μας αλλά και προσωπικά μπορεί να μου κινήσει το ενδιαφέρον ώστε να ασχοληθώ και επαγγελματικά στο μέλλον. Είναι μια ωραία ενασχόληση γιατί ξεφεύγουμε από το σταθερό πρόγραμμα του σχολείου και κάνουμε κάτι διαφορετικό» τονίζει η μαθήτρια.
«Η ρομποτική έχει να κάνει με τον προγραμματισμό και την πληροφορική και μας αφορά άμεσα και συμβάλλει πολύ στο να δουλέψουμε τη γνώση μας» αναφέρει η Μιράντα Κουκουβιτάκη.
«Είναι η πρώτη φορά που συμμετέχει το σχολείο μας στο διαγωνισμό αυτό! Αρέσει πάρα πολύ στα παιδιά και μπορεί να τα βοηθήσει στην επιλογή των σπουδών τους και στην επαγγελματική τους καριέρα» μας αναφέρει η κ. Γεωργία Κυριακάκη καθηγήτρια πληροφορικής και υποδιευθύντρια του 1ου Λυκείου σημειώνοντας πως οι μαθητές που μετέχουν στο διαγωνισμό από το σχολείο έχουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για θέματα νέων τεχνολογιών.
ΕΝΑΣ ΘΕΣΜΟΣ
Τι ακριβώς είναι οι διαγωνισμοί εκπαιδευτικής ρομποτικής; Πως μπορούν να συμμετέχουν Σχολεία, μαθητές, εκπαιδευτικοί; Ο εκπαιδευτικός κ. Νίκος Σιδηρόπουλος πρεσβευτής του διαγωνισμού στα Χανιά δίνει απάντηση στο ερώτημα. «Το 2015 ο WRO Hellas διεξήγαγε για πρώτη φορά τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής αποκλειστικά για παιδιά Δημοτικού, ηλικίας 8-12 ετών. O διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας για τη διάδοση της νέας εκπαιδευτικής μεθόδου STEM (Science-Technology-Engineering-Mathematics) και την ένταξή της στο σύστημα διδασκαλίας και εκπαίδευσης μαθητών στην Ελλάδα. Η επιτυχία του πρώτου αυτού διαγωνισμού οδήγησε στην καθιέρωση του θεσμού του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής για τα σχολεία της χώρας μας.
Το πρώτο βήμα είναι οι Περιφερειακοί Διαγωνισμοί – στην Κρήτη θα διεξαχθεί στα μέσα Φεβρουαρίου 2019. Ακολουθεί ο Πανελλήνιος διαγωνισμός, ο οποίος θα αναδείξει τις ομάδες που θα συμμετέχουν στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής ρομποτικής.
Ο φετινός Τελικός της Ολυμπιάδας Εκπαιδευτικής Ρομποτικής World Robot Olympiad φιλοξενήθηκε στο Τσιάνγκ Μάι της Ταϊλάνδης από τις 16 έως τις 18 Νοεμβρίου 2018 με εξαιρετικές επιδόσεις για τη χώρα μας: Τέταρτες στον κόσμο αναδείχθηκαν η ομάδα Autonomous robotic aquaponics (κατηγορία Open Γυμνασίου) και η ομάδα Rest in PC’s (κατηγορία Open Λυκείου), ενώ η ομάδα του ρομποτικού ποδοσφαίρου που συμμετείχε επί δεύτερη συνεχή χρονιά σε παγκόσμιο επίπεδο έφτασε αήττητη στις 8 καλύτερες ομάδες της τελικής παγκόσμιας κατάταξης. Επιπλέον, η φετινή World Robot Olympiad ανέδειξε και λιλιπούτειους νικητές για την Ελλάδα: Με την 1η θέση τιμήθηκε η ομάδα RoboEinsteins, η οποία συνόδευσε την ελληνική Ολυμπιακή Αποστολή συμμετέχοντας στην πιλοτική κατηγορία WeDo Challenge (Regular) για μικρές τάξεις δημοτικού. 
?την πιο απαιτητική κατηγορία Regular, (για Γυμνάσιο και Λύκειο) τρεις από τις πέντε ελληνικές ομάδες έφτασαν σε απόσταση αναπνοής από τις παραδοσιακές χώρες-γίγαντες της κατηγορίας, όπως την Ταϊβάν, την Ταϊλάνδη, τη Ρωσία, την Ιαπωνία και την Κίνα».
ΤΑ ΚΕΡΔΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
Όσο για το αν υπάρχει ενδιαφέρον από σχολεία των Χανίων ο κ. Σιδηρόπουλος τονίζει πως ήδη πολλά σχολεία δημιουργούν ομάδες προκειμένου να συμμετάσχουν στον ερχόμενο περιφερειακό διαγωνισμό που θα γίνει το Φεβρουάριο.
Τα παιδιά σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς έχουν μόνο να κερδίσουν από τη συμμετοχή τους στην όλη διαδικασία. «Έχει αποδειχθεί σε χώρες όπως στις ΗΠΑ, τη Γερμανία και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, ότι η μέθοδος STEM μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και στην ενθάρρυνση εμπλοκής των παιδιών σε διαδραστικές δραστηριότητες με θέματα την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία. Η συμμετοχή των μαθητών στο διαγωνισμό Ρομποτικής θα έχει θετικές επιπτώσεις εκτός από το γνωστικό τομέα και στο συναισθηματικό (αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση) και κοινωνικό (κοινωνικοποίηση, απομυθοποίηση). Επιπλέον, κατά την διάρκεια προετοιμασίας της ερευνητικής εργασίας ο εκπαιδευτικός μπορεί να επικεντρωθεί στην ανάπτυξη και άλλων σημαντικών δεξιοτήτων: ομαδική εργασία,επίλυση προβλημάτων (ανάλυση, σχεδίαση, υλοποίηση, δοκιμή και πειραματισμός, αξιολόγηση),καινοτομία,διαχείριση έργου (διαχείριση χρόνου, κατανομή έργου) ,προγραμματισμός,δεξιότητες επικοινωνίας,πολύτιμες νοητικές δεξιότητες (αναλυτική και συνθετική σκέψη, -δημιουργικότητα, κριτική σκέψη ). Η συμμετοχή των μαθητών στο διαγωνισμό Ρομποτικής δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να δράσουν ως επιστήμονες – εφευρέτες και να ανακαλύψουν δικές τους καινοτόμες ιδέες και λύσεις. Με τη συμμετοχή τους οι μαθητές εμπλέκονται σε καταστάσεις που απαιτούν από αυτούς να εφαρμόσουν τα μαθηματικά και την επιστήμη και όχι απλά να τα μελετήσουν. Διότι η κατανόηση είναι κάτι περισσότερο από μάθηση, είναι μάθηση και γνώση πώς να εφαρμόσεις αυτό που γνωρίζεις στο πλαίσιο αυτό» καταλήγει ο κ. Σιδηρόπουλος.
Από ποδόσφαιρο 2χ2 μέχρι Smart Cities
Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές όλων των σχολικών βαθμίδων. Για κάθε βαθμίδα τίθενται διαφορετικοί εκπαιδευτικοί στόχοι, κι ως εκ τούτου διαφορετικές διαγωνιστικές κατηγορίες και διαγωνιστικά κριτήρια.
•Η Ανοικτή Κατηγορία του Δημοτικού φέτος προσκαλεί τους μαθητές να φανταστούν τα ελληνικά «έξυπνα νησιά», κατασκευάζοντας μοντέλα με αυτοματισμούς σύμφωνα με το θέμα «Αρχιπέλαγος Αιγαίο: Η τεχνολογία βοηθά να αναπτυχθούν τα νησιά».
• Οι μαθητές των Δημοτικών σχολείων μπορούν επίσης να συμμετάσχουν στο παιχνίδι «Ποδόσφαιρο 2×2», όπου 2 αντίπαλες συμμαχίες που αποτελούνται από 2 τηλεχειριζόμενα ρομπότ, κυνηγούν μία μπάλα επάνω σε ένα ειδικά διαμορφωμένο τραπέζι (γήπεδο ποδοσφαίρου).
•Η διαγωνιστική πίστα του Γυμνασίου προσκαλεί τους μαθητές να κατασκευάσουν γρήγορα ρομπότ, τα οποία θα φέρουν εις πέρας προκλήσεις που σχετίζονται με το πολιτιστικό θέμα «Οι δρόμοι του κρασιού στη βόρεια Ελλάδα» .
•Τέλος, οι μαθητές του Λυκείου θα κληθούν να σχεδιάσουν έξυπνες και βιώσιμες πόλεις, δημιουργώντας μία κατασκευή ελεύθερης έμπνευσης με αυτοματισμούς που λύνουν προβλήματα στην καθημερινή ζωή, σύμφωνα με το θέμα «Smart Cities».


Πώς συμμετέχει ένα σχολείο στον διαγωνισμό;
Οι μαθητές-εκπαιδευτικοί του σχολείου που ενδιαφέρεται να συμμετέχει στη δράση θα πρέπει να μπουν στη σελίδα της WRO Hellas https://wrohellas.gr και να συμπληρώσουν τη φόρμα συμμετοχής στο διαγωνισμό. Με την εγγραφή τους δικαιούνται έκπτωση στην αγορά εξοπλισμού – στην περίπτωση που δε διαθέτει το σχολείο ή που θέλει να τον εμπλουτίσει.
Παράλληλα, στο πλαίσιο εορτασμού της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Ρομποτικής, οι πρεσβευτές Κρήτης του Οργανισμού, διοργανώνουν ενημερωτική συνάντηση, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του 5ου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου, το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2018 και ώρα 18.00 με στόχο:
• Να μυηθούν οι αρχάριοι/ιες μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί στον κόσμο της
εκπαιδευτικής ρομποτικής
• Να κατανοήσουν οι ενδιαφερόμενοι/ες εκπαιδευτικοί τις προκλήσεις του
Πανελλήνιου διαγωνισμού WRO Hellas.
• Επιπλέον θα παρουσιαστεί στις ομάδες αρχαρίων Γυμνασίου η κατηγορία «Πρωτέας», η οποία έχει σχεδιαστεί ειδικά για ομάδες που δεν έχουν συμμετάσχει στο παρελθόν σε διαγωνισμούς. Στο χώρο της εκδήλωσης θα υπάρχει μια πίστα στην οποία οι ομάδες δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους (line following).
•Προαιρετικά, στο πλαίσιο της εκδήλωσης, θα διοργανωθεί δωρεάν σεμινάριο κατάρτισης για τους/τις προπονητές/τριες των ομάδων.
Σε κάθε περίπτωση οι ενδιαφερόμενες ομάδες από τα σχολεία μπορούν να επικοινωνούν με τους πρεσβευτές του νομού Σιδηρόπουλο Νικόλαο niksidirop@gmail.com και Μενιουδάκη Ελένη emenioud@gmail.com .

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου