Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου 2014
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Τι μας αρέσει και τι μας πληγώνει
Γράφει: Ελένη Φουντουλάκη-Γιώργος Κώνστας - 27 Σεπτεμβρίου 2014 10:43 πμ - 1 ΣΧΟΛΙΟ
Είναι οι άνθρωποι που έρχονται πρώτοι σε επικοινωνία με τους ξένους επισκέπτες, αυτοί που ακούνε τα θετικά ή αρνητικά σχόλιά τους για όσα αντικρίζουν και βιώνουν στον τόπο μας.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού σήμερα, ξεναγοί, ξενοδόχοι, επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό κλάδο μεταφέρουν στις “διαδρομές” τις εμπειρίες των ξένων επισκεπτών και μιλούν για το τι χρειάζεται να βελτιωθεί ώστε ο τουρισμός, να παραμείνει η “βαριά” βιομηχανία της Κρήτης.
γιαννουληςΜΑΝΩΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ: “Δυνατό χαρτί η Κρητική Γαστρονομία”
Η κρητική γαστρονομία, είναι αυτή που κερδίζει έδαφος στις προτιμήσεις των ξένων επισκεπτών το τελευταίο διάστημα στα Χανιά όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χανίων Μανώλης Γιαννούλης και χαρακτηρίζει τον κρητικό γαστρονομικό πλούτο, το «δυνατό μας χαρτί». Ο ίδιος επισημαίνει ότι εάν βελτιωνόταν η έλλειψη δημόσιων υποδομών π.χ. πεζοδρόμια, δρόμοι, υπηρεσιών καθαριότητας, που προκαλούν την δυσφορία των ξένων επισκεπτών, τα αποτελέσματα θα έδειχναν άμεσα.
Όπως ανέφερε ο κ. Γιαννούλης: «καταρχήν αυτό που αρέσει στους ξένους επισκέπτες είναι η φιλοξενία των Κρητικών, οι φυσικές ομορφιές, οι εκατό εκπληκτικές παραλίες νότια και βόρεια του Νομού μας με τις βραβευμένες Φαλάσαρνα, Ελαφονήσι, Μπάλος, τα χώρια μας, η μορφολογία του εδάφους και γενικότερα ο τόπος μας.
Παράλληλα όπως διαπιστώσαμε από διάφορα ερωτηματολόγια της Ένωσης Ξενοδόχων που έχουμε επεξεργαστεί όπως και από τη μελέτη που κάναμε με το Πολυτεχνείο και το Μ.Α.Ι.Χ., η γαστρονομία είναι ένας τομέας που βρίσκεται πολύ ψηλά στις προτιμήσεις των ξένων επισκεπτών και που συστήνουμε σε όλα τα μέλη μας να προσέξουν αυτό το κομμάτι και να το αναβαθμίσουν διότι ένα πολύ μεγάλο μέρος των τουριστικών ροών τα επόμενα χρόνια θα έχει ως βασικό κριτήριο τη γαστρονομία. Η κρητική γαστρονομία είναι ένα δυνατό χαρτί που πρέπει να το αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο. Οποιοσδήποτε ξένος θέλει να ανακαλύψει λίγο περισσότερο τον τόπο μας, ζητάει να δοκιμάσει την τοπική γαστρονομία, τον πλούτο γεύσεων που έχουμε».
Μνημειακός πολιτισμός
Επίσης όπως επεσήμανε ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων, ένας άλλος λόγος που μας προτιμούν οι ξένοι επισκέπτες είναι ο Πολιτισμός και ιδιαίτερα «ο μνημειακός πολιτισμός που αρέσει κυρίως στους Βορειοευρωπαίους. Ο πολιτιστικός πλούτος είναι σημαντικός και για την αναγνώριση των νέων αγορών που αναπτύσσονται όπως από τις Ασιατικές χώρες όπως οι Κινέζοι που λατρεύουν τον ελληνικό πολιτισμό».
Ακόμη, τόνισε ότι, «οι ιδιωτικές υποδομές όπως τα τουριστικά καταλύματα από δωμάτια έως ξενοδοχεία συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των επισκεπτών διότι έχουν ανεβάσει σημαντικά τις υπηρεσίες τους και αυτό το αναγνωρίζουν οι επισκέπτες, όπως φαίνεται από τα ερωτηματολόγια».
Όσο για αυτά που προκαλούν τη δυσφορία των ξένων, σημειώνει πως δεν τους αρέσει η έλλειψη δημόσιων υποδομών π.χ. πεζοδρόμια ή κατάληψή τους από εμπορεύματα και οχήματα, η έλλειψη δρόμων, υπηρεσιών καθαριότητας καθώς και η συμπεριφορά στα αδέσποτα ζώα. Εάν αυτά τα πράγματα βελτιώνονταν, τα αποτελέσματα θα έδειχναν άμεσα».
Για να ενισχυθεί το τουριστικό προϊόν των Χανίων, σύμφωνα με τον ίδιο, χρειάζεται «να ολοκληρωθούν εγκαίρως τα έργα επέκτασης του Αερολιμένα “Δασκαλογιάννης”, να βελτιωθούν οι δημόσιες υποδομές, να αναβαθμιστούν περισσότερο οι υπηρεσίες των καταλυμάτων δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην κρητική γαστρονομία, και να αναδείξουμε καλύτερα τον μνημειακό πολιτιστικό μας πλούτο».
KOYKOYRAKHSGIANNHSΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΚΟΥΡΑΚΗΣ: «Δεν ακούν τους τουριστικούς φορείς»
«Οι αρμόδιοι φορείς, πολιτεία, υπουργεία, Περιφέρεια, Δήμοι πρέπει να συνομιλούν περισσότερο και να ακούν τους φορείς του τουρισμού. Αυτό για μένα είναι το κύριο» δηλώνει ο Γιάννης Κουκουράκης από την Ένωση Τουριστικών Καταλυμάτων Ν. Χανίων.
Για τον κ. Κουκουράκη η χρονιά ήταν καλή και «θύμισε παλιές καλές εποχές» όμως «αυτό δεν αρκεί. Οι φορείς κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας, από εκεί και πέρα η Περιφέρεια, η Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, ο Δήμος θα πρέπει να ανοίξουν τα αυτιά τους. Στην Π.Ε. Χανίων εδώ και 3 χρόνια δεν έχει γίνει μια συνάντηση να συζητήσουν οι φορείς, να μπει ένα πλάνο, ένα σχέδιο για τα μεγάλα προβλήματα που υπάρχουν. Να γίνει μια συζήτηση με τον αντιπεριφερειάρχη, να επαναδραστηριοποιηθεί μια έστω άτυπη τοπική επιτροπή τουρισμού. Σε ό,τι αφορά τον Δήμο Χανίων θέλω να ελπίζω ότι θα υπάρξει στήριξη του τουριστικού προϊόντος».
Πέρα από τα έργα υποδομών σύμφωνα με τον κ. Κουκουράκη αυτό που είναι σημαντικότερο είναι τα… απλά πράγματα. «Καθαριότητα, πεζοδρόμια, οδικό δίκτυο. Βλέπετε τον Β.Ο.Α.Κ. που είναι σε άθλια κατάσταση, χωρίς φωτισμό οι κόμβοι, οι τουριστικές περιοχές χωρίς πεζοδρόμια, το αεροδρόμιο να έχει ελλιπή καθαριότητα. Είναι απλά πράγματα που όμως έχουν πολύ μεγάλη σημασία για τους επισκέπτες μας».
soukiΣΕΒΑΣΤΙΑΝΝΑ ΣΟΥΚΗ: «Υπέροχη η κρητική φιλοξενία αλλά λείπουν οι υποδομές»
Η γενναιόδωρη φιλοξενία, και το θαυμάσιο κρητικό τοπίο συγκινούν διαχρονικά τους ξένους επισκέπτες που έρχονται στον τόπο μας, όμως απομένουν πολλά ακόμη να γίνουν όσον κυρίως αφορά τις υποδομές αλλά και την κουλτούρα μας σε ορισμένα ζητήματα, επισημαίνει η ξεναγός, μέλος του Σωματείου Επαγγελματιών Ξεναγών Κρήτης, υπεύθυνη για τον Νομό Χανίων Σεβαστιάννα Σούκη.
Οι επαγγελματίες ξεναγοί Κρήτης είναι οι πρώτοι που έρχονται σε επικοινωνία με τους ξένους επισκέπτες και γι’ αυτό οι παρατηρήσεις τους είναι άκρως ενδιαφέρουσες.
Όσον αφορά τον τόπο, όπως μας λέει η κα Σούκη, «όλοι είναι ενθουσιασμένοι με την παλιά πόλη των Χανίων (φωτ. 1) και με την ατμόσφαιρα που επικρατεί. Αναδεικνύοντας τις λεπτομέρειες στις ξεναγήσεις μας τους φέρνει πιο κοντά στα αρχιτεκτονικά στοιχεία αλλά και στο μακρύ παρελθόν αυτής της πόλης. Επίσης βρίσκουν πάρα πολύ όμορφη την ύπαιθρο και τις διαδρομές είτε αυτές οδηγούν στο νότο είτε στα δυτικά του νομού». Αυτό που δεν τους αρέσει, σύμφωνα με την ίδια, είναι «η εικόνα της τουριστικής περιοχής του Πλατανιά και της Αγίας Μαρίνας με όλα τα επαναλαμβανόμενα τουριστικά είδη που πουλιούνται σε πολλαπλά μαγαζιά και προτιμούν να απομακρύνονται από αυτές τις περιοχές.
Πικρό θέμα τα αδέσποτα και ενοχλητικό τα… καμάκια του λιμανιού
Σχετικά με τους ανθρώπους, η ξεναγός τονίζει ότι «η πλειοψηφία των επισκεπτών επιδοκιμάζουν τους ανθρώπους για τη φιλοξενία τους, τη φιλικότητα και την ανοιχτή καρδιά. Ωστόσο όπως επισημαίνει, «υπάρχουν όμως και αρκετά σχόλια αρνητικά για παρενόχληση στο ενετικό λιμάνι από τα λεγόμενα “καμάκια”, που αρκετές φορές πιάνουν τους ανθρώπους από τους ώμους θέλοντας να δείξουν το πόσο εύκολα μπορείς να έχεις επαφή με κάποιον, αλλά ξεχνώντας τους απλούς κώδικες συμπεριφοράς. Σίγουρα δεν είναι η καλύτερη εικόνα γι’ αυτό το υπέροχο κομμάτι της παλιάς πόλης. Σε γενικές γραμμές τους αρέσει η κουλτούρα του τόπου μας. Όμως πάντα κριτικάρουν τις πυροβολημένες πινακίδες, ιδιαίτερα στα νότια του νομού. Για να μην ξεχνάμε βέβαια το πικρό θέμα των σκύλων δεμένων σε βαρέλια ή σε ένα σχοινί κάπου στη μέση ενός δρόμου!» Στα θετικά που έγιναν φέτος όσον αφορά τον τουρισμό η ξεναγός συμπληρώνει τις διάφορες πληροφοριακές πινακίδες σε διάφορα σημεία της πόλης των Χανίων για τα μνημεία, την απομάκρυνση από βασικά ιστορικά μνημεία των απορριμμάτων, την πεζοδρόμηση μεγάλου τμήματος της παλιάς πόλης. Επίσης, ένα θετικότατο σχόλιο φέτος, σημειώνει πως ήταν η πρωτοβουλία του ΚΤΕΛ να βάλει δρομολόγια σε “άγονες” γραμμές, π.χ. Σούγια – Ομαλός, Παλιόχωρα – Σούγια για την καλύτερη εξυπηρέτηση των περιπατητών του φαραγγιού της Σαμαριάς. Ωστόσο, εκεί που το τουριστικό προϊόν στα Χανιά “πάσχει” είναι οι δημόσιες υποδομές όπως επεσήμανε. «Ένα θέμα βασικό είναι οι τουαλέτες. Υπάρχουν βέβαια σε αρκετά σημεία της παλιάς πόλης αλλά όχι πάντα σε καλή κατάσταση, π.χ. οι τουαλέτες της Ζαμπελίου ή δυστυχώς κάτω στη περιοχή του παλιού Ξενία, που είναι και απαραίτητες λόγω του ότι εκεί σταματάνε τα περισσότερα λεωφορεία. Τεράστιο πρόβλημα είναι η απόλυτη έλλειψη τουαλετών κατά μήκος της εθνικής οδού. Τίποτα απολύτως και αναγκαζόμαστε να σταματάμε στους θάμνους ή ζητώντας από κάποια μαγαζιά-καφέ να αφήσουν τους πελάτες να χρησιμοποιήσουν την τουαλέτα τους».
Όσο για το τι χρειάζεται ώστε να αναβαθμιστεί το τουριστικό προϊόν του νομού, η υπεύθυνη για τον νομό Χανίων του Σωματείου Επαγγελματιών Ξεναγών Κρήτης, αναφέρει: Μαρίνα καλά οργανωμένη για σκάφη αναψυχής ή μέσα στο ενετικό λιμάνι ή έξω από αυτό. Καλύτερη εικόνα της Δημοτικής Αγοράς Χανίων (φωτ. 2). «Είναι απίστευτη η εικόνα αλλοίωσης του αρχικού χαρακτήρα της με την ύπαρξη όλων των τουριστικών πλαστικών, πετσετών, κακόγουστων αναμνηστικών, που καμία σχέση δεν έχουν με την ουσία της ύπαρξης αυτής της θαύμασιας ιστορικής Αγοράς» αναφέρει και προσθέτει:«. Αποχετεύσεις και λύμματα σε παραλίες υπέροχες π.χ. Παλιόχωρας, Σούγιας και όλου του νότιου τμήματος λόγω της έλλειψης οργανωμένης χημικής διάλυσης τους πριν καταλήξουν στη θάλασσα. Είναι απίστευτο τον 21ο αιώνα να κολυμπάμε σε μολυσμένα νερά γιατί δεν υπάρχουν βιολογικοί σε τέτοιες τουριστικές περιοχές. Ο καλύτερος έλεγχος αριθμού στις ομπρέλες και ξαπλώστρες ώστε να μη γίνεται το αδιαχώρητο. Ο σωστός και χωρίς εξαιρέσεις έλεγχος των ταβερνών για τις υπηρεσίες που προσφέρουν χωρίς διπλοκαταλόγους με διαφορετικές τιμές στην παραγγελία και στην πληρωμή».
MARINAKHSPETROSΠΕΤΡΟΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: «Στροφή στην ποιότητα»
«Είδαμε μια αύξηση ποσοτική όχι όμως ποιοτική! Αυτό είναι ένα ζήτημα που αξίζει να το μελετήσουμε καλύτερα» είναι τα λόγια του Πέτρου Μαρινάκη, προέδρου του Συλλόγου Επιχειρηματιών Πλατανιά “Ο Ιάρδανος”.
Πλέον και από τη θέση του εντεταλμένου συμβούλου για θέματα τουρισμού του Δήμου Πλατανιά ο κ. Μαρινάκης εκτιμά ότι ο πρώτος στόχος των ενεργειών θα είναι στο θέμα της ποιότητας. «Πρέπει να δώσουμε αξία στον τόπο μας, τα μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα μας να τα αναδείξουμε. Πώς θα το κάνουμε αυτό; Με συγκεκριμένες ενέργειες!
• Πρώτα αλλαγή του τρόπου σκέψης. Να μην βλέπουμε τον εαυτό πρώτα από όλα αλλά τον τόπο μας. Πολλοί ξένοι μου λένε ότι εσείς οι Έλληνες είστε πλούσιοι αλλά έχετε φτωχή χώρα. Πρέπει η χώρα να είναι πλούσια και μετά να ακολουθούμε και εμείς.
• Δεύτερον στα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Να διατηρήσουμε τη φιλοξενία και το χαμόγελο μας. Το κέρασμα, τη πατροπαράδοτη φιλοξενία που διατηρούμε από το σπίτι μας.
• Το ιδιαίτερο φυσικό περιβάλλον μας. Η Κρήτη είναι μια μικρή ήπειρος. Στον κάμπο των Χανίων το κλίμα είναι εύκρατο και καλλιεργούνται αβοκάντο, λίγο πιο ορεινά είναι η μεσογειακή ζώνη με την καλλιέργεια της ελιάς, στα λευκά όρη έχουμε την αλπική ζώνη, με έλατα, πεύκα, ακόμα και χιόνι. Τόση μεγάλη κλιματολογική διαφορά σε τόση μικρή απόσταση λίγων χιλιομέτρων δεν ξέρω αν υπάρχει πουθενά αλλού στον κόσμο. Αυτό δεν το έχουμε αναδείξει! Όπως δεν έχουμε αναδείξει την εναλλαγή του τοπίου.
• Τα μοναδικά κρητικά προϊόντα. Δεν είναι δυνατόν να μην βρίσκονται παντού σε κάθε τουριστική επιχείρηση, εστιατόρια, ξενοδοχεία,
• Ο πολιτισμός, από την Μινωϊκή περίοδο μέχρι τη λαογραφία. Το θρησκευτικό κομμάτι με τα μοναστήρια και τους ναούς μας.
Όλα τα παραπάνω είναι ζητήματα που πρέπει να θιχθούν και που και εμείς οφείλουμε να δούμε πως θα αξιοποιήσουμε όλα τα οφέλη για τον τόπο μας» καταλήγει ο κ. Μαρινάκης.
MYLWNAKHSXRHSTOSΧΡΗΣΤΟΣ ΜΥΛΩΝΑΚΗΣ: «Να μην κατεδαφίσουμε ό,τι έχουμε κτίσει»
Θετικά και αρνητικά συμπεράσματα αλλά και… καμπανάκια για το μέλλον κτυπάει ο Χρήστος Μυλωνάκης πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Ενοικιαζομένων Αυτοκινήτων και αντιπρόεδρος του ΕΒΕΧ. Στα θετικά που καταγράφει ο κ. Μυλωνάκης για τη σεζόν που πέρασε:
• Υπάρχει πολύ καλή κατανομή των τουριστών ανά περιοχή (Πλατανιάς, πόλη Χανίων, Παλιόχωρα, Κίσαμος, Γεωργιούπολη) στον νομό Χανίων αλλά και μια πιο αρμονική σε σύγκριση με άλλα νησιά προσέλευση των επισκεπτών κατά τη διάρκεια του χρόνου. Δηλαδή η καμπύλη των αφίξεων από τον Απρίλιο μέχρι τον Αύγουστο στα Χανιά δεν έχει τις μεγάλες διακυμάνσεις που βλέπουμε σε άλλα νησιά, υπάρχει μεγαλύτερη σταθερότητα.
• Για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια έχουμε μεγάλο αριθμό επισκεπτών νεαρής ηλικίας. Επανεμφανίζονται οι νέοι άνθρωποι και αυτό είναι σπουδαιό.
• Διαπιστώνουμε μεγάλη αύξηση των πελατών σε εστιατόρια με καλό κρητικό φαγητό.
Αναφορικά με τα αρνητικά ο κ. Μυλωνάκης θέλει να τονίσει δύο πράγματα κυρίως:
• Παρότι είμαστε ένας τουριστικός προορισμός εδώ και πάρα πολλά χρόνια διαπιστώνουμε μια έλλειψη τουριστικής παιδείας. Το ότι κανένας οδηγός αυτοκινήτου δεν σταματάει όταν πρόκειται να περάσει ένας πεζός είναι χαρακτηριστικό αυτών που λέω.
• H αύξηση των τιμών που παρατηρήθηκε το 2014 και στα καταλύματα (μπείτε στο site της Τrivago και δείτε το) όπως επίσης και στις υπηρεσίες.
Όσο για το τι πρέπει να γίνει για την επόμενη τουριστική σεζόν ο κ. Μυλωνάκης θίγει το θέμα των αερομεταφορών: «Πρέπει να καταλάβουμε όλοι ότι αυτό που κτίσθηκε με πολύ κόπο τα τελευταία χρόνια κινδυνεύει να καταρρεύσει. Θα ήταν πανωλεθρία αν από λάθη και παραλείψεις οι αεροπορικές εταιρείες ακυρώσουν ή να περιορίσουν χρονικά το πρόγραμμα τους. Επειδή η κυβέρνηση αρνήθηκε να μειώσει τους φόρους των αεροδρομίων τον Απρίλιο και τον Μάιο ή τη χειμερινή περίοδο θα πρέπει -και κάνω έκκληση για αυτό- όλοι οι επιχειρηματίες να συνεισφέρουν έτσι ώστε καλυφθεί αυτό το κόστος. Ετσι ώστε να αναλάβουμε εμείς να κάνουμε αυτό που δεν κάνει η κυβέρνηση. Αν δεν το κάνουμε τώρα θα έχουμε σοβαρό πρόβλημα του χρόνου».
Read more: http://www.haniotika-nea.gr/ti-mas-aresi-ke-ti-mas-pligoni/#ixzz3EdD39lPm
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial
Follow us: @HaniotikaNea on Twitter | haniotika.nea on Facebook
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου