Κυριακή 9 Αυγούστου 2015
ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΕΥΑΓΓΕΛΟ ΓΙΔΑΡΑΚΟ
Εφικτή η ανέλκυση του “Sea Diamond”
5236813«Εφικτή» και «αναγκαία» χαρακτηρίζει ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης Ευάγγελος Γιδαράκος την ανέλκυση του κρουαζιερόπλοιου “Sea Diamond”, που βυθίστηκε στη θαλάσσια περιοχή Αθηνιός της Σαντορίνης το 2007, μετά από πρόσκρουση σε ύφαλο.
Αφορμή για τη δήλωση του κ. Γιδαράκου στα “Χ.Ν.” είναι, όπως μεταδόθηκε από το ΑΠΕ – ΜΠΕ, το γεγονός ότι τη βούλησή τους για επίσπευση και ολοκλήρωση των ενεργειών για ανέλκυση εξέφρασαν σε συνάντησή τους οι αναπληρωτές υπουργοί Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας και Περιβάλλοντος Γιάννης Τσιρώνης, παρουσία του αναπληρωτή γεν. γραμματέα του Υπ. Ναυτιλίας Γιάννη Θεοτοκά και υπηρεσιακών παραγόντων.
GIDARAKOSSΟ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ
«Εχουν περάσει δεκάδες κυβερνήσεις και υπουργοί και όλοι κάθε φορά έδιναν διαβεβαιώσεις ότι θα γίνει η ανέλκυση. Δεν έγινε τίποτα. Τώρα είναι ο ΣΥΡΙΖΑ, που, όταν ήταν αντιπολίτευση, είχε τοποθετηθεί ξεκάθαρα υπέρ της ανέλκυσής του», δήλωσε στα “Χ.Ν.” ο κ. Ευάγγελος Γιδαράκος, συμπληρώνοντας πως «εύχομαι έστω αυτή τη φορά να γίνει κάτι, αν και έχω μεγάλες αμφιβολίες λόγω της οικονομικής κατάστασης και του ότι υπάρχει ένα θέμα με το κόστος της ανέλκυσης. Δυστυχώς, η εταιρεία κάθε άλλο παρά πρόθυμη είναι να πληρώσει το οτιδήποτε, δεν έχει καν κάνει κάποια προσπάθεια να αντλήσουν τα πετρελαιοειδή που υπάρχουν στο ναυάγιο (περίπου 300 τόνοι)». Αναφορικά με το αν είναι εφικτή η ανέλκυση του “Sea Diamond” ο κ. Γιδαράκος υπογραμμίζει ότι είναι σίγουρα δυνατή, ενώ «όσο περνά ο καιρός και η διάβρωση συνεχίζεται τόσο πιο δραματική είναι η κατάσταση για την περιοχή της “Καλντέρα”. Η ανέλκυση πρέπει να γίνει οπωσδήποτε από περιβαλλοντικής πλευράς, αλλά τίθεται θέμα ποιος θα αναλάβει το κόστος, αφού η ακτοπλοϊκή εταιρεία δεν είναι πρόθυμη να κάνει κάτι τέτοιο. Οι τελευταίες δειγματοληψίες που κάναμε στα τέλη Μαΐου και οι αναλύσεις που συνεχίσθηκαν έδειξαν ανησυχητικά αποτελέσματα καθώς προχωρά η διάβρωση του ναυαγίου».
ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ
Το 2014, με αμετάκλητη απόφασή του το Εφετείο Πειραιά, είχε κρίνει ως «τεχνικώς ανέφικτη» την όποια δυνατότητα ανέλκυσης του ναυαγίου.
Πάντως τα συναρμόδια Υπουργεία, που χειρίζονται την υπόθεση, αποφάσισαν να παρέχουν κάθε υποστήριξη, αλλά και να ζητήσουν επίσης από το Λιμενικό Ταμείο Θήρας, που έχει την κατά νόμο αρμοδιότητα, την εκ νέου διεθνή προκήρυξη πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ανέλκυση του ναυαγίου προς εταιρείες και οργανισμούς που εξειδικεύονται στις σχετικές εργασίες, αλλά και να προσδιοριστούν οι ενέργειες που θα πρέπει να γίνουν.
Εμπειρογνώμονες, που έχουν μελετήσει το θέμα του ναυαγίου, έχουν προβληματιστεί για τη θέση την οποία βρίσκεται το κρουαζιερόπλοιο καθώς είναι 90 μέτρα βάθος η πλώρη και 140 η πρύμνη.
Ο David Ashley Pockett, ειδικός σύμβουλος επί 35 χρόνια της εταιρείας LOC, που ειδικεύεται στη διάσωση πλοίων και στην απομάκρυνση ναυαγίων σε όλο τον κόσμο, συμμετείχε στην ομάδα αξιολόγησης των μεθόδων ανέλκυσης του κρουαζιερόπλοιου “Costa Concordia” στην Ιταλία.
Σε κατάθεσή του πέρυσι στο Εφετείο Πειραιά, την οποία παρακολούθησε το ΑΠΕ – ΜΠΕ, ανέφερε ότι για πρώτη φορά που ασχολήθηκε με το συγκεκριμένο ναυάγιο του “Sea Diamond” ήταν το 2007, όταν η εταιρεία του, του ανέθεσε να προχωρήσει σε μελέτη αν είναι εφικτή ή όχι η ανέλκυση του ναυαγίου, μέσω του αλλολοασφαλιστικού οργανισμού στο οποίο ανήκει το κρουαζιερόπλοιο.
«Το συμπέρασμά μου» τόνισε ο David Ashley Pockett, απευθυνόμενος προς τους δικαστές, είναι ότι «το συγκεκριμένο ναυάγιο είναι πολύ σταθερό στη θέση που βρίσκεται και ότι η ανέλκυσή του είναι ανέφικτη».
Συμπλήρωσε δε ότι η υπόθεση του “Costa Concordia” ήταν διαφορετική καθώς χρησιμοποιήθηκαν εξωτερικά στοιχεία και το ναυάγιο ήταν σε βάθος 30 μέτρων και δεν ήταν βυθισμένο.
«Στην περίπτωση του “Sea Diamond” θα υπάρχουν κίνδυνοι για την ανθρώπινη ασφάλεια αν επιχειρηθεί η ανέλκυση. Η εργασία των δυτών επίσης σε τέτοιο βάθος είναι πολύ επικίνδυνη και εξαιρετικά δύσκολη» πρόσθεσε.
Ο David Ashley Pockett αναφέρθηκε επίσης και στην ανέλκυση των 24.000 τόνων πυρηνοκίνητου υποβρυχίου “Κουρσκ”, από τη θάλασσα του Μπάρεντς σε βάθος 90 μέτρων.
Να σημειωθεί ότι η βύθιση του “Κουρσκ”, μήκους 167 μέτρων, έγινε στη διάρκεια άσκησης και προκλήθηκε από έκρηξη που προκάλεσε η διαρροή καυσίμων υπεροξειδίου του οξυγόνου από μία ελαττωματική τορπίλη.
«Ηταν ένα σκάφος υπό πίεση και στο οποίο είχε γίνει έκρηξη στο εμπρόσθιο τμήμα του, ωστόσο, η γάστρα του ήταν πολύ παχιά και είχε διατηρήσει τη διαμήκη αντοχή του. Στην περίπτωση του “Kουρσκ” οι δύτες κατάφεραν να κατέβουν γιατί οι συνθήκες εκεί ήταν ευκολότερες και μπόρεσαν να καθίσουν πάνω του και να έχουν πρόσβαση σε αυτό». Υπογράμμισε επίσης ότι «το κομμάτι του υποβρυχίου “Kursk” που ανελκύστηκε ήταν στεγανό και απόλυτα κλειστό. Υπάρχουν χιλιάδες ναυάγια σε όλο τον κόσμο και ένα από αυτά είναι το “Sea Diamond”. Δεν υπάρχει κίνδυνος κατακρήμνισης του ναυαγίου, αν δεν το πειράξει κάποιος καθώς έχει καθίσει σε δικό του πυθμένα» τόνισε.
Σε ανάλογο συμπέρασμα έχει καταλήξει και ο διεθνής ναυτιλιακός οργανισμός ITOPF, ο οποίος σε έκθεσή του έχει αναφέρει ότι οποιοδήποτε εγχείρημα για ανέλκυση του πλοίου θα ήταν δύσκολο και παρακινδυνευμένο.
Ανάλογη εκτίμηση είχε κάνει στην κατάθεσή του στο Eφετείο Πειραιά και ο εισηγητής του Ανακριτικού Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων και ο αρχιπλοίαρχος της εταιρείας Τσαβλίρη, γνωστής εταιρείας που ειδικεύεται σε ανελκύσεις ναυαγίων.
Σημειώνεται ότι ο Δήμος είχε προχωρήσει παλαιότερα σε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εκπόνηση μελέτης για το κόστος ανέλκυσης του ναυαγίου.
Ο νόμος 2881 ορίζει ότι η ανέλκυση ενός ναυαγίου κρίνεται αναγκαία μόνο όταν εγκυμονεί κινδύνους για τη ναυσιπλοΐα ή το περιβάλλον.
Επίσης η διεθνής συνθήκη του Ναϊρόμπι σχετικά με τις ανελκύσεις ναυαγίων, η οποία δεν έχει κυρωθεί από τη χώρα μας, αναφέρει ότι δεν υπάρχει υποχρέωση ανέλκυσης από την πλοιοκτήτρια εταιρεία, όταν δεν ευθύνεται η ίδια για τη βύθισή του. Πάντως η συνθήκη του Ναϊρόμπι και να κυρωθεί από τη χώρα μας δεν μπορεί να έχει αναδρομική ισχύ για το θέμα του “Sea Diamond”.
Τις μετρήσεις στο θαλάσσιο οικοσύστημα της Σαντορίνης από το 2007 έχει αναλάβει, έπειτα από εντολή του Yπουργείου Ναυτιλίας, το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε., το οποίο δύο φορές το χρόνο υποβάλλει σχετικές εκθέσεις.
Η κάλυψη των δαπανών του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. διενέργειας δειγματοληψιών βαρύνει σύμφωνα με τον νόμο τον υπαίτιο της ρύπανσης.
Εως τώρα το ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. αναφέρει ότι η επιβάρυνση του θαλάσσιου περιβάλλοντος είναι αμελητέα και όλες οι τιμές είναι ιδιαίτερα χαμηλές και παρόμοιες με αυτές που ανιχνεύονται στην ανοιχτή θάλασσα.
Read more: http://www.haniotika-nea.gr/efikti-i-anelkisi-tou-sea-diamond/#ixzz3iIiBNzSj
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial
Follow us: @HaniotikaNea on Twitter | haniotika.nea on Facebook
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου